Selvforsvar på timeplanen
Det burde være unødvendig for en lærerstudent å stille seg selv spørsmålet: Er jeg klar for å møte trusler om vold i skolen?
Steffen Handal, leder av Utdanningsforbundet og Aina Skjefstad Andersen, leder av Utdanningsforbundet Oslo, retter i Dagsavisen og på Utdanningsnytt.no oppmerksomheten mot arbeidsgivers ansvar for at lærere skal være trygge på arbeidsplassen.
Å lese Utdanningsforbundets erfaringer og deres kunnskap om vold i skolen gjør meg som leder av studentorganisasjonen deres bekymra.
Bekymra på vegne av de mange tusen framtidige lærerne som nå er i gang med å søke jobber til høsten, og bekymra for alle de som kommer etter. Denne situasjonen, og de mange andre hendelsene lærerstudenter hører om vold i skolen og mangelen på ansvar fra arbeidsgiver setter en støkk i de fleste av oss.
Læreren Clemens Saers gir dessverre et ansikt til hvor galt det faktisk kan gå. Det er et alvorlig samfunnsproblem når hverdagen til elever og lærere trues av vold. Hvordan skal vi som lærerstudenter forberede oss til en slik framtid?
Må lærerutdanningene ta større ansvar for hva lærerrollen har blitt? Hvor godt forberedt på vold og trusler blir lærerstudenter gjennom lærerutdanningene? Hva vet vi som lærerstudenter om hvem som har ansvar og hvordan vi som fremtidige profesjonsutøvere skal takle dette?
Jeg tror svaret på spørsmålene er forsvinnende lite og altfor variert. Noen ting bør være klart. Selvforsvar burde ikke være nødvendig på timeplanen vår. Likevel må vi som lærerstudenter settes i stand til å kunne forebygge vold og trusler mot både elever og lærere.
Vi skal ikke være usikre og bekymra allerede før vi har starta i jobb. Trygge elever trenger trygge lærere. Vi må kunne stole på at våre framtidige arbeidsgivere tar lærernes sikkerhet på alvor, og vi må vite hvem som har ansvaret. Det må romme et ansvar som strekker seg lengre enn ansvaret på papiret.
Samfunnet kan ikke tie om utfordrende situasjoner og dilemmaer nye lærere vil kunne møte. Våre viktigste verktøy er dialog, kunnskap og samarbeid. Vi må alle erkjenne alvoret, bli klokere og i være i stand til å håndtere de ikkefaglige sidene ved yrkeshverdagen.
Det kjennes litt som å slå inn åpne dører idet vi sier at vi må snakke mer om vold i skolen. Det kjennes likevel ut som at vi trenger en bulldoser for å komme gjennom til skolemyndighetene. For fremdeles sitter flere lærerstudenter igjen med spørsmålet: Er jeg klar for å møte trusler om vold i skolen?