Friskoler, ressurser og mangfold
At bladet Utdanning og redaktør Knut
Hovland ikke er særlig begeistret for friskoler, er ingen
nyhet, skriver innsenderen av dette innlegget.
Begge har naturligvis sin fulle rett til
å mene og skrive at alle barn burde gå i den offentlige
skolen, men det er likevel noe underlig ved premissene som legges
til grunn. I en leder i siste nummer av Utdanning bygger Hovland
sin velkjente argumentasjon på
1) at det "fra hele landet kommer meldinger om
nedskjæringer i kommunale og fylkeskommunale skoler" og
2) at "en del friskoler lokker med gratis pc
til elevene, gratis bøker, utenlandsreiser og bedre
oppfølging av hver enkelt elev".
Til 1) er
å si at det meldes om så mangt i vårt medietette
samfunn at man kan finne dekning for nesten hva som helst hvis man
holder seg til mediebildet. Går man isteden til offentlig
statistikk, er muligheten for å få en oversikt over det
faktiske bildet adskillig større. De offisielle tallene fra
GSI, SSB og Kostra viser følgende utvikling i ressurstilgangen
i norsk grunnskole de siste fem årene:
2000-01, 2001-02, 2002-03, 2003-04 og
2004-05:
Antall elever: 581.788,
590.223, 600.382, 606.904 og 607.033
Elever per
lærerårsverk: 11,4, 11,4, 11,8, 12,3 og
12,1
Elever per
voksen: 10,5, 10,5, 10,8, 11,2 og 10,9
Beregnet
gruppestørrelse: 13,1, 13,1, 13,4, 13,6, og
13,7
Utgift i kroner per
elev: Tall for 2000-01 foreligger ikke, 58.052; 59.031,
63.469 og tall for 2004-05 kommer i mars
Det er vel vanskelig å beskrive dette som
nedskjæringer over hele landet?
Til punkt 2 i
Hovlands argumentasjon: Friskolene får som kjent et tilskudd
som utgjør 85 prosent av driftskostnadene i tilsvarende
offentlig skole. De resterende 15 prosentene kan tas inn i form av
skolepenger, men det er satt klare grenser for hvor store de kan
være. Når det gjelder bygg/husleiekostnader, får
friskolene et mindre tilskudd og har dessuten en begrenset mulighet
til å ta ytterligere skolepenger for dette formålet.
Hovedpoenget med dette regelverket er at
friskoler og offentlige skoler skal likebehandles i størst
mulig grad. Hittil har offentlige skoler hatt en stor fordel ved at
kostbare investeringer i bygg er blitt dekket av skattebetalerne
uten at friskolene har fått tilsvarende tilskudd til dette
formålet.
Samtidig setter det offentlige klare
begrensninger på skolepengene, som gjør at en friskole
totalt sett i hvert fall ikke vil få større tilgang til
ressurser enn en tilsvarende offentlig skole. I de fleste tilfeller
vil en friskole tvert imot ha mindre å rutte med og være
avhengig av ekstra tilskudd, frivillig innsats og idealisme fra
foreldre, lærere eller eiere.
Hvis en friskole i en slik situasjon kan tilby
elevene noe mer enn den offentlige skolen - enten det er gratis
lærebøker eller bedre individuell oppfølging - er
det all grunn for den offentlige skolen - ja endog for bladet
Utdanning - til å stille seg spørsmålet om hvordan
dette er mulig: Hva er det som gjør at en friskole innenfor
tilsvarende eller dårligere økonomiske rammer kan tilby
goder som den offentlig skolen stort sett ikke har lyktes med,
f.eks gratis pc-er?
Hvis det er riktig at friskoler på denne
måten får mer ut av de samme ressursene, understreker
det, etter min mening, at den offentlige skolen har behov for de
utfordringene som følger av større valgfrihet og
større mangfold.