Maren Sofie Nilsen Ruud og Hanna-Kirstine Statshaug.
Vgs-elever bygde bypark som skoleoppgave
På frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign ved Mysen videregående skole kan elevene virkelig få slippe kreativiteten løs. Rom blir dekorert, en ny bypark blir utformet, og ute i bedrift får elevene vist hva de er god for.
TerjeHansteenTekst og bilder
PublisertSist oppdatert
Annonse
De sju elevene på vg2 interiør og eksponeringsdesign har
blant annet vært travle med å utforme en ny bypark, på oppdrag fra næringslivet
på Mysen. Oppgaven krever en levende designprosess, og de må lage kreative
skisser for hva denne parken kan inneholde. Og hvem er denne byparken tiltenkt?
Det må elevene også ha en formening om.
Annonse
Byparken
Hanna-Kirstine Statshaug (18) har så langt satt inn
en scene og basketballbane, mens Maren Sofie Nilsen Ruud (17) har vært mest
opptatt av naturen, og Javeria Nazir (17) har lagt inn en kiosk i parken. En
annen har puttet inn kunst i byparken. Snart skal konseptet presenteres for
bystyret. Er de fornøyd med resultatet, kan det godt hende at bystyret vil at elevene
skal fortsette med prosjektet, sier faglærer Hege Synøve Kolstad Evensen som
kan fortelle om mye kontakt med næringslivet i distriktet.
– Interiør og eksponeringsdesignfaget er godt etablert på
Mysen, og jeg var selv elev her på tidlig 90-tallet, men da het linja interiør
og utstillingsdesign. Allerede da jeg var elev, var det bedrifter som ønsket
tjenester av oss elevene, og det behovet har vedvart, noe som er til glede for
både elever og lærere, forteller Evensen.
Ikke tilfeldige valg
Det var ikke tilfeldig at de tre
jentene valgte interiør og eksponeringsdesign.
– Jeg har vært interessert i interiør i mange år, og liker
forskjellige stiler, forteller Hanna, som kommer fra Eidsberg.
– Jeg liker å jobbe med kreative ting. På ungdomsskolen
hadde jeg ei uke på et arkitektkontor, og da drømte jeg om å bli arkitekt, sier
Maren, som er bosatt på Hærland.
Javerias valg var heller ikke helt tilfeldig.
– Jeg har alltid likt interiør, og har likt å innrede rom,
så jeg føler at jeg har havnet på riktig hylle på denne linja, sier Javeria,
som bor i Askim.
– Hva liker dere best med faget?
– Det å kunne skape noe og kunne se et fysisk resultat. Det
er gøy å lage ting, ikke bare sitte stille og se på ting, mener Maren.
Torill Rognapa Knudsen (18) er nå på vg3 interiør, og også
hun er opptatt av det kreative. Opprinnelig søkte hun om en læreplass innen
profileringsdesignfaget og fikk da plass i Moss, men det viste seg vanskelig å
fullføre løpet grunnet kollektivtrafikken som ikke korresponderte til elevens
fordel. Torill bor i Trøgstad og har ikke sertifikat, dermed ble reiseveien for
slitsom.
– Foreløpig har jeg
fryst læreplassen, men jeg ønsker å finne ut om det er noen muligheter i Askim,
forteller hun.
Må ut av Mysen
På Mysen er det ikke mulig å få seg en læreplass
dersom elevene ønsker å bli profileringsdesignere, da må elevene dra til
Fredrikstad, Moss eller Oslo og omegn. Veldig få av elevene velger imidlertid å
gå i lære, de aller fleste tar vg3 interiør. Ønsker de studiekompetanse, har de
etter vg3 interiør krav på påbygg som et fjerde år.
– Vi har dessverre ikke noe tilbud om vg3 eksponeringsdesign
per i dag på Mysen, men håper dette er et tilbud de kan få i nær fremtid,
forteller Evensen. Én dag i uka har elevene på vg2 yrkesfaglig fordypning ute i
bedrift, og elevene har da valgt vidt forskjellige bedrifter. Hanna er i en
interiørbedrift som jobber med en rekke designbyråer, Maren jobber med
historisk dekormaling i kirketak i Trøgstad, mens Javeria er utplassert hos
Fagmøbler.
Mange tidligere elever velger å bli lærere innenfor interiør
og design, andre velger for eksempel å bli arkitekter eller designere, ifølge
Evensen. Javeria drømmer om å bli interiørdesigner, mens de to andre jentene
ennå ikke helt vet hva de vil bli etter endt utdanning på Mysen videregående,
eller om de vil fortsette med studier. Torill vet at hun vil jobbe med profileringsdesign.
Jentedominert
Elevundersøkelser viser en høy trivsel og
motiverte elever på interiør og eksponeringsdesign ved Mysen videregående,
forteller Evensen, som har jobbet ved skolen i en årrekke. Det er plass til
femten elever på tilbudet, men fra høsten av var tretten tatt opp. Jentene er i
klart flertall på alle trinn. På vg1 var det før sommeren fire gutter, og det
var ingen gutter på vg2 og to gutter på vg3. Læreren hadde gjerne sett at det
var flere gutter på programfaget.
– Jeg tror at guttene tenker at de ikke er så kreative,
derfor er det få gutter her. Og så er det få forbilder blant menn innen design,
sier Torill.
– Hvilke egenskaper er viktige hvis man tenker å gå på
interiør og eksponeringsdesign?
– Man bør være kreativ for å gå her, og kunne utfordre seg
selv. Og man må kunne kommunisere både visuelt og muntlig, og i så måte ser vi
en tydelig utvikling fra vg1 til vg3, sier Evensen.
– Og så må man være tilpasningsdyktig, tilføyer lærer Jose
Ramon Aguilar Vasavilbazo.
Annonse
Klare mål
Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
er et ganske nytt utdanningsprogram, som ble innført høsten 2020. Det som i dag
heter vg3 eksponeringsdesign, het opprinnelig vg3 utstillingsdesign.
Programtilbudet tar mål av seg til å utvik-le elevens estetiske kompetanse og
sosiale og faglige ferdigheter. Fagene handler også om å utvikle elevenes
ferdigheter til å utforme, koordinere og gjennomføre selvstendige
eksponeringsoppdrag tilpasset ulike målgrupper.
Det forventes at man med fagbrevet i profileringsdesign skal
klare å utarbeide ulike konsepter innenfor varehandel og messer, scene- og
kulturarrangement, som for eksempel planlegging og produksjon for eksponering
av varer og tjenester, butikkutvikling, holdningskampanjer, events og
opplevelser tilpasset ulike målgrupper og kunder.
– På interiørfaget har man etter endt yrkeskompetanse
ferdigheter til å konsultere kunder innen interiør. Det kan være til private
boliger, men også offentlige bygg. Mange fordyper seg innen styling og da
gjerne for bedrifter som vil eksponere seg i ulike medier. Alt i alt handler
det om å designe ulike interiørløsninger, sier Evensen.