NM- og EM-vinner Iver styrer årets ungdomsbedrift fra rullestolen
Han er rullestolbruker selv, så han vet hva det er snakk om. 18 år gamle Iver Høgden Mæle leder årets ungdomsbedrift som har utviklet et hjelpemiddel som skal gjøre det enklere for personer med funksjonsnedsettelse å komme om bord i båter.
HC Sealift, utviklet av elever på Hvam videregående skole, ble kåret til Beste ungdomsbedrift 2022 tidligere i år. Bedriften vant også pris for beste europeiske ungdomsbedrift, så Hvam-elevene er både norgesmestere og europamestere.
Annonse
Det er 18 år gamle Iver Høgden Mæle fra Ski som leder bedriften.
Han har cerebral parese (CP) og
trenger hjelpemidler for å kunne være med på det han har lyst til. Han lærte
tidlig å bli selvstendig og løsningsorientert. Iver mangler grovmotorikk i
bena, og han har nedsatt finmotorikk i hender og fingre. Armene fungerer fint,
og Yrkes utsendte blir imponerte over farten han setter opp rundt på området på
Hvam videregående skole på Romerike.
Avstandene er store på det som opprinnelig
var en landbruksskole for gutter, og Iver triller stolen sin med sterke armer,
så vi må småløpe for å holde følge.
Nå er Hvam en videregående skole med en miks av realfag og
yrkesfag, og gir studiekompetanse. Skolen tilbyr blant annet dyrekunnskap og
energi- og miljøfag, Iver går i tredje klasse på sistnevnte linje, og målet er
utdanning til sivilingeniør i Trondheim.
– Jeg er den første rullestolbrukeren som går her, og i
første klasse var mye ganske tungvint. Ved hjelp av søknader fra ergoterapeuten
som har fulgt meg fra jeg var fire år, kom tilrettelegging som for eksempel
heis i stand i fjor, sier Iver med glimt i øyet.
– Både medelever og lærere har vært hjelpsomme hele veien,
men jeg liker best å klare meg selv. Det har jeg alltid gjort.
Ingen spesialbehandling
Iver har en tvillingsøster, og fire
år etter første tvillingpar kom tvillingpar nummer to, også det gutt og jente.
Hjemme hos familien i Ski ble det ikke gjort forskjell på barna, selv om Iver
er den eneste med funksjonsnedsettelse.
– Jeg skjønte ganske fort at jeg kunne være med på det
meste, bare jeg hadde de rette hjelpemidlene. Det ble snart slik at jeg
forklarte ergoterapeuten hva jeg trengte, og hun sendte søknaden. Systemet er
ganske treigt, så tålmodigheten min blir satt litt på prøve innimellom, men
hittil jeg har fått alt jeg har trengt. Jeg er heldig som bor i Norge, her vi
har Nav og Hjelpemiddelsentralen, sier Iver.
Han klarte seg bra både på barne- og ungdomsskolen i Ski,
med tilrettelegging og assistenter. På fritiden var han aktiv med blant annet
speider og seiling. Familien har hytte i Son, og Iver har vært medlem i
seilforeninger og tatt kurs fra han var ti år. Han kan seile alene, men kommer
seg ikke om bord eller i land uten hjelp.
– Jeg vokste opp i en aktiv familie, og ingen så noen grunn
til at jeg ikke skulle være med på lik linje med de andre, sier Iver, som i
tillegg til rullestoler også har sitski, spesialsykkel og knekjelke. Han tok
båtførerprøven som 16-åring, billappen på 18-årsdagen og nå har han også tatt
VHF-kurs.
Bor på internat
For Iver var det ikke noe alternativ å ta
videregående i hjemkommunen Ski. Han er interessert i realfag, praktiske fag og
friluftsliv, og fant ingen linje som passet. Dessuten hadde han lyst til å
flytte hjemmefra, for å bli enda mer selvstendig. Ved en tilfeldighet fikk han
høre om tilbudet på Hvam, og da Iver gikk i niende klasse, ble første kontakt
med skolen etablert.
– Vi hadde ingen erfaring med elever med den type
funksjonshemning, og følte at skolen vår var dårlig tilrettelagt for en
rullestolbruker. Vi visste lite av hva Iver ville trenge for å få en god
skolehverdag hos oss, sier Sissel Nordlund, som er faglærer i entreprenørfag og
var kontaktlærer for Ivers klasse i fjor.
– Alle ansatte var imidlertid positive til å ta imot Iver, hvis
det praktiske kunne bli tilrettelagt, spesielt med tanke på forflytning.
Sissel forteller at alt løste seg da de ble kjent med Iver.
Han er åpen og lett å snakke med, og oppfordrer andre til å spørre, i stedet
for å lure og tvile. Da skolens lærere spurte Iver om begrensninger og
muligheter, var han løsningsorientert fra første stund.
– Han er flink til å si fra og involvere oss hvis noe
mangler, og får ikke spesielle goder eller fordeler. Vi er opptatt av at alle
elever skal lære å ordne opp og finne løsninger selv, det gjelder også for
Iver. Og vi har vel sjelden hatt en mer arbeidsom og løsningsorientert elev enn
ham, sier Sissel.
– For meg var dette et helt riktig
valg, både linjen og internatet. Av 500 elever ved skolen bor 90 på internatet,
og jeg er en del av miljøet på lik linje med de andre. Jeg trives både i
timene, på verkstedet og med utejobbing, og har blant annet snekret, pløyd
åker, brukt motorsag, kjørt traktor og en hel masse annet. Ergoterapeuten fra
Ski har hjulpet meg, slik at jeg nå har hjelpemidler som kompenserer for skaden,
slik at jeg kan delta nesten på lik linje med de andre.
– Vi startet tidlig nok å planlegge min spesialbygde bil,
som jeg kjører kun ved hjelp av armene. Jeg begynte å øvelseskjøre da jeg var
17 år, og tok sertifikat da jeg ble 18. Nå er det enkelt å kjøre hjem til Ski i
helgene og bo på internatet i ukedagene.
Iver forteller at resten av søskenflokken fortsatt bor
hjemme, og at familien på seks fremdeles er aktive og finner på mye gøy sammen.
Han er takknemlig for at foreldrene ikke sydde puter under armene på ham, men
oppmuntret til selvstendighet. Ellers hadde han kanskje ikke nådd så langt som
han nå har gjort.
– I andre klasse får alle elevene på energi- og
miljøfag være med på prosjektet ungdomsbedrift. Her må elevene selv ut i
felten, slik man må i en vanlig jobb. Denne undervisningsmetoden gir helt andre
muligheter enn klasseromsundervisning, forteller Sissel.
– Jeg kan lære elevene om regler og lover ved
entreprenørfaget, mens de som virkelig jobber med prosjektet ungdomsbedrift,
får et eierskap til bedriften og opplever en utrolig mestring når det går bra.
De lærer også av feilene de gjør, av uventede situasjoner som oppstår
underveis, og mange blir rå på å finne løsninger. De kan bidra med en masse
praktisk lærdom til resten av klassen; blant disse elevene er Iver.
Annonse
Vunnet flere priser
Sammen med tre andre fra klassen, har
Iver skapt ungdomsbedriften HC Sealift. Ideen ble født da Iver forklarte
problemstillingen knyttet til båtlivet. Intensjonen var å skape et hjelpemiddel
som kan brukes av flest mulig med funksjonsnedsettelse.
– Jeg visste at det finnes løftearm i trailere, og inspirert
av denne lagde vi en tilsvarende for båt. I tillegg har vårt hjelpemiddel en
støttearm for å forhindre at båten kantrer når brukeren går om bord, sier Iver
ivrig.
Ungt entreprenørskap
Er en ideell, landsomfattende organisasjon som sammen med
utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og
unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.
Elever i videregående skoler etablerer og driver sine egne
ungdomsbedrifter. Elevene søker kunnskap og forståelse i teorien, hos lærer,
hos mentor og i lokalsamfunnet. Gjennom ungdomsbedrift bygger elevene
kompetanser som kreativitet, å ta initiativ, å ta ansvar, samarbeid og å løse
problemer.
Programmene gjennomføres i nært samarbeid med det lokale
arbeids- og næringsliv. På denne måten bygger de bro mellom teori og praksis,
og bidrar til å øke kreativitet og relevans i læreprosessene. Ungt
Entreprenørskap er en brobygger mellom skole og arbeidsliv.
– Vi har programmer fra grunnskole til høyere utdanning,
innen områdene entreprenørskap, jobbtrening og personlig økonomi, sier Ungt
Entreprenørskap om seg selv.
KILDE: UE.NO
– Flere bedrifter ble interessert i tegningene våre da vi
var på planleggingsstadiet, og ved hjelp av støtte fra næringslivet er
finansieringen nå på plass, og hjelpemiddelet kan bygges. Går det som vi håper,
blir HC Sealift en suksess som vi kan tjene penger på.
Iver presiserer allikevel at det viktigste har vært
lærdommen både faglig og sosialt i gruppa, som har gått til topps i flere
mesterskap; først lokalt, så i regionen, i fylket, i NM og nå i høst i EM.
Det var stort å bli kåret til Beste Ungdomsbedrift 2022
under NM Ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap. De fikk også prisen som
Beste sosiale entreprenør.
Iver er daglig leder for HC Sealift, og i august var han i
Tallinn og hentet førsteprisen i EM: «JA Alumni Europe Leadership Awards».
Sissel legger ikke skjul på at hun er stolt av elevene. De
er gode til å samarbeide, og rollene har kommet naturlig etter de fires ulike
egenskaper.
– Jeg er den som lettest kan si noe om hvordan
hjelpemiddelet bør være, i egenskap av å være funksjonshemmet. I bedriften
bruker vi hverandres kompetanse for alt det er verdt. Markedsføring, sosiale
medier, kontakt med bedrifter, søknader om økonomisk støtte er bare noe av det
vi trenger gode folk på. Heldigvis utfyller vi fire hverandre svært godt, og vi
har det gøy mens vi jobber og lærer, sier Iver med et stort smil.