NM- og EM-vinner Iver styrer årets ungdomsbedrift fra rullestolen
Han er rullestolbruker selv, så han vet hva det er snakk om. 18 år gamle Iver Høgden Mæle leder årets ungdomsbedrift som har utviklet et hjelpemiddel som skal gjøre det enklere for personer med funksjonsnedsettelse å komme om bord i båter.
HC Sealift, utviklet av elever på Hvam videregående skole, ble kåret til Beste ungdomsbedrift 2022 tidligere i år. Bedriften vant også pris for beste europeiske ungdomsbedrift, så Hvam-elevene er både norgesmestere og europamestere.
Det er 18 år gamle Iver Høgden Mæle fra Ski som leder bedriften.
Han har cerebral parese (CP) og trenger hjelpemidler for å kunne være med på det han har lyst til. Han lærte tidlig å bli selvstendig og løsningsorientert. Iver mangler grovmotorikk i bena, og han har nedsatt finmotorikk i hender og fingre. Armene fungerer fint, og Yrkes utsendte blir imponerte over farten han setter opp rundt på området på Hvam videregående skole på Romerike.
Avstandene er store på det som opprinnelig var en landbruksskole for gutter, og Iver triller stolen sin med sterke armer, så vi må småløpe for å holde følge.
Nå er Hvam en videregående skole med en miks av realfag og yrkesfag, og gir studiekompetanse. Skolen tilbyr blant annet dyrekunnskap og energi- og miljøfag, Iver går i tredje klasse på sistnevnte linje, og målet er utdanning til sivilingeniør i Trondheim.
– Jeg er den første rullestolbrukeren som går her, og i første klasse var mye ganske tungvint. Ved hjelp av søknader fra ergoterapeuten som har fulgt meg fra jeg var fire år, kom tilrettelegging som for eksempel heis i stand i fjor, sier Iver med glimt i øyet.
– Både medelever og lærere har vært hjelpsomme hele veien, men jeg liker best å klare meg selv. Det har jeg alltid gjort.
Ingen spesialbehandling
Iver har en tvillingsøster, og fire år etter første tvillingpar kom tvillingpar nummer to, også det gutt og jente. Hjemme hos familien i Ski ble det ikke gjort forskjell på barna, selv om Iver er den eneste med funksjonsnedsettelse.
– Jeg skjønte ganske fort at jeg kunne være med på det meste, bare jeg hadde de rette hjelpemidlene. Det ble snart slik at jeg forklarte ergoterapeuten hva jeg trengte, og hun sendte søknaden. Systemet er ganske treigt, så tålmodigheten min blir satt litt på prøve innimellom, men hittil jeg har fått alt jeg har trengt. Jeg er heldig som bor i Norge, her vi har Nav og Hjelpemiddelsentralen, sier Iver.
Han klarte seg bra både på barne- og ungdomsskolen i Ski, med tilrettelegging og assistenter. På fritiden var han aktiv med blant annet speider og seiling. Familien har hytte i Son, og Iver har vært medlem i seilforeninger og tatt kurs fra han var ti år. Han kan seile alene, men kommer seg ikke om bord eller i land uten hjelp.
– Jeg vokste opp i en aktiv familie, og ingen så noen grunn til at jeg ikke skulle være med på lik linje med de andre, sier Iver, som i tillegg til rullestoler også har sitski, spesialsykkel og knekjelke. Han tok båtførerprøven som 16-åring, billappen på 18-årsdagen og nå har han også tatt VHF-kurs.
Bor på internat
For Iver var det ikke noe alternativ å ta videregående i hjemkommunen Ski. Han er interessert i realfag, praktiske fag og friluftsliv, og fant ingen linje som passet. Dessuten hadde han lyst til å flytte hjemmefra, for å bli enda mer selvstendig. Ved en tilfeldighet fikk han høre om tilbudet på Hvam, og da Iver gikk i niende klasse, ble første kontakt med skolen etablert.
– Vi hadde ingen erfaring med elever med den type funksjonshemning, og følte at skolen vår var dårlig tilrettelagt for en rullestolbruker. Vi visste lite av hva Iver ville trenge for å få en god skolehverdag hos oss, sier Sissel Nordlund, som er faglærer i entreprenørfag og var kontaktlærer for Ivers klasse i fjor.
– Alle ansatte var imidlertid positive til å ta imot Iver, hvis det praktiske kunne bli tilrettelagt, spesielt med tanke på forflytning.
Sissel forteller at alt løste seg da de ble kjent med Iver. Han er åpen og lett å snakke med, og oppfordrer andre til å spørre, i stedet for å lure og tvile. Da skolens lærere spurte Iver om begrensninger og muligheter, var han løsningsorientert fra første stund.
– Han er flink til å si fra og involvere oss hvis noe mangler, og får ikke spesielle goder eller fordeler. Vi er opptatt av at alle elever skal lære å ordne opp og finne løsninger selv, det gjelder også for Iver. Og vi har vel sjelden hatt en mer arbeidsom og løsningsorientert elev enn ham, sier Sissel.
Som 16-åring flyttet Iver hjemmefra for å bo på skolens internat. Han ler da han forteller at pappa skjønte ham godt, men at mamma var litt betenkt i starten. Det gikk imidlertid fort over.
Enda mer selvstendig
– For meg var dette et helt riktig valg, både linjen og internatet. Av 500 elever ved skolen bor 90 på internatet, og jeg er en del av miljøet på lik linje med de andre. Jeg trives både i timene, på verkstedet og med utejobbing, og har blant annet snekret, pløyd åker, brukt motorsag, kjørt traktor og en hel masse annet. Ergoterapeuten fra Ski har hjulpet meg, slik at jeg nå har hjelpemidler som kompenserer for skaden, slik at jeg kan delta nesten på lik linje med de andre.
– Vi startet tidlig nok å planlegge min spesialbygde bil, som jeg kjører kun ved hjelp av armene. Jeg begynte å øvelseskjøre da jeg var 17 år, og tok sertifikat da jeg ble 18. Nå er det enkelt å kjøre hjem til Ski i helgene og bo på internatet i ukedagene.
Iver forteller at resten av søskenflokken fortsatt bor hjemme, og at familien på seks fremdeles er aktive og finner på mye gøy sammen. Han er takknemlig for at foreldrene ikke sydde puter under armene på ham, men oppmuntret til selvstendighet. Ellers hadde han kanskje ikke nådd så langt som han nå har gjort.
– I andre klasse får alle elevene på energi- og miljøfag være med på prosjektet ungdomsbedrift. Her må elevene selv ut i felten, slik man må i en vanlig jobb. Denne undervisningsmetoden gir helt andre muligheter enn klasseromsundervisning, forteller Sissel.
– Jeg kan lære elevene om regler og lover ved entreprenørfaget, mens de som virkelig jobber med prosjektet ungdomsbedrift, får et eierskap til bedriften og opplever en utrolig mestring når det går bra. De lærer også av feilene de gjør, av uventede situasjoner som oppstår underveis, og mange blir rå på å finne løsninger. De kan bidra med en masse praktisk lærdom til resten av klassen; blant disse elevene er Iver.
Vunnet flere priser
Sammen med tre andre fra klassen, har Iver skapt ungdomsbedriften HC Sealift. Ideen ble født da Iver forklarte problemstillingen knyttet til båtlivet. Intensjonen var å skape et hjelpemiddel som kan brukes av flest mulig med funksjonsnedsettelse.
– Jeg visste at det finnes løftearm i trailere, og inspirert av denne lagde vi en tilsvarende for båt. I tillegg har vårt hjelpemiddel en støttearm for å forhindre at båten kantrer når brukeren går om bord, sier Iver ivrig.
– Flere bedrifter ble interessert i tegningene våre da vi var på planleggingsstadiet, og ved hjelp av støtte fra næringslivet er finansieringen nå på plass, og hjelpemiddelet kan bygges. Går det som vi håper, blir HC Sealift en suksess som vi kan tjene penger på.
Iver presiserer allikevel at det viktigste har vært lærdommen både faglig og sosialt i gruppa, som har gått til topps i flere mesterskap; først lokalt, så i regionen, i fylket, i NM og nå i høst i EM.
Det var stort å bli kåret til Beste Ungdomsbedrift 2022 under NM Ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap. De fikk også prisen som Beste sosiale entreprenør.
Iver er daglig leder for HC Sealift, og i august var han i
Tallinn og hentet førsteprisen i EM: «JA Alumni Europe Leadership Awards».
Sissel legger ikke skjul på at hun er stolt av elevene. De er gode til å samarbeide, og rollene har kommet naturlig etter de fires ulike egenskaper.
– Jeg er den som lettest kan si noe om hvordan hjelpemiddelet bør være, i egenskap av å være funksjonshemmet. I bedriften bruker vi hverandres kompetanse for alt det er verdt. Markedsføring, sosiale medier, kontakt med bedrifter, søknader om økonomisk støtte er bare noe av det vi trenger gode folk på. Heldigvis utfyller vi fire hverandre svært godt, og vi har det gøy mens vi jobber og lærer, sier Iver med et stort smil.
Ivers foreldre har lest og godkjent reportasjen.