Lærernes fremste takker av
For det store publikum i Midt-Norge har Lisbet Strickert i år etter år vært selve Læreren med stor L. Men også Fagforeningsmennesket med en like stor F. Nå trekker hun seg rolig tilbake.
Siste gang Lisbet Strickert (59) underviste, var i 1997, men allerede da var hun delvis frikjøpt fra lærerjobben i Trondheim kommune for å drive fagforeningsarbeid. Så ble hun valgt til nestleder i Norsk Lærerlag i Trondheim og fikk plass i fylkesstyret da Utdanningsforbundet ble etablert i 2001. Deretter ble hun nestleder i Utdanningsforbundet Sør-Trøndelag fra 2003, før hun inntok lederstolen i 2006. Og nå, på årsmøtet på Røros, overlot hun stafettpinnen til etterfølgeren, Hans Lieng.
– Hva gjør du nå?
– Det er det alle spør om. Og jeg må svare ærlig; jeg vet ikke ennå. Jeg har ingen panikk. Jeg har jo fortsatt jobben min i Trondheim kommune, men hvilken rolle jeg får videre, er ikke avklart foreløpig.
– Du har vært en tydelig representant for lærerne i mange år. Hva har skjedd mens du har holdt i roret, hva er du mest tilfreds med?
– Jeg er veldig fornøyd med at de tillitsvalgte rundt om på skolene er mye bedre skolert enn før. Det har vært en målrettet prosess som har gått over år, og som har gitt uttelling. Dessuten er jeg glad for at vi har lyktes i å sette lærernes rolle i samfunnet på dagsorden. Vi har brukt mye tid på å fremheve fagenes autonomi, i tillegg til den rene fagforeningsvirksomheten, det vil si kampen om lønns- og arbeidsvilkår.
– Hvilke saker har vært vanskelige?
– Naturligvis alt som har med enkeltmennesker å gjøre. Det kan være alt fra tillitsvalgte rundt om som kanskje må veiledes litt, til enkeltpersoner som har fått vanskeligheter med arbeidsgiveren, og som trenger vår støtte. Det er tross alt opp mot 9000 lærere og barnehagelærerne i fylket, og de fleste er medlemmer hos oss. Og kan det hende at vi må inn og rydde opp av og til.
– Hvordan har du opplevd arbeidsgiverne?
– Jeg kan i alle fall si at vi har verdens beste avtalte om medbestemmelse med KS. Og da pleier ting å løse seg.