Lokallag er uenige om karakterer i valgfag i ungdomsskolen

Utdanningsforbundet Nedre Eiker mener at valgfagene bør være et fristed «uten karakterjaget som er i alle andre fag». Det er andre lokallag i Buskerud uenige i.

Publisert

Valgfag ble gjeninnført høsten 2012 på ungdomstrinnet, og hensikten var å gjøre skolehverdagen mer praktisk for elevene. Større variasjon i fagtilbudet skulle også gjøre elevene mer motiverte.

– Det er ikke lett for lærerne å vurdere hvilken karakter den enkelte skal få i fag som produksjon av varer og tjenester, innsats for andre og fysisk aktivitet og helse. Det er ikke anledning til å la innsats gjelde, slik det er blitt i kroppsøving, sa Kristin Høibakk fra Nedre Eiker på fylkesårsmøtet i Utdanningsforbundet Buskerud i dag.

Lokallaget hennes vedtok på årsmøtet at kravet om karakter fjernes og erstattes med deltatt/ikke deltatt. Dette for å «ivareta hensikten med valgfagene, og at dette skal føre til at skolehverdagen blir mer praktisk».

Les også: Akershus vil ikke ha karakterer

 

– Absurd at karakterer ikke skal telle

Forslaget ble møtt med motbør fra lokallagene Ål og Kongsberg.

– Det er nok ikke så mange elever i ungdomsskolen som lar seg motivere av karakterer, men hvis vi skal ha karakterer i noen fag og ikke i andre, får vi en skjev vektlegging av hva vi anser som viktig kompetanse. Og jeg tror at fag uten karakterer vil bli vektlagt som lavstatusfag, sier Gunn Foss fra Kongsberg.

Uten karakterer vil gapet mellom de såkalte skoleflinke og skolesvake bli større.

Hennes forslag er å beholde karakterer, men at man ser på vurderingskriteriene i de ulike valgfagene og ser på om blant annet innsats skal telle med. På den måten svekker vi ikke valgfagets status i skolen.

På min skole tilbyr vi valgfaget «Innsats for andre» og da er det helt absurd at ikke innsats skal telle. Det samme gjelder for faget «Sal og scene».

Hun får støtte fra Kolbjørn Aas fra Ål.

– Jeg har ingen problemer med å sette karakterer på de 90 elevene jeg har i kroppsøving. Jeg ser at det er mange som er gode i mine timer som får en 5-er, men som har en 2-er i matte. Vi må ha karakterer, sier Aas.

Saken og innspillene i debatten oversendes sentralleddet i Utdanningsforbundet.

Powered by Labrador CMS