Ga en leksjon om velferdsstatens framtid

Økt levealder utfordrer bærekraften i våre offentlige finanser hvis ikke også avgangsalderen fra arbeidslivet øker, meldte regjeringa på fredag. I dag presenterte finansministeren utfordringene for dagens unge.

 

På Nydalen videregående skole fikk finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) være lærer for elevene på 1. trinn. Han hadde med seg den ferske Perspektivmeldinga 2013 som peker fram mot 2060. Det er da dagens elever i videregående vil nå pensjonsalder.

På bakgrunn av stortingsmeldinga trakk statsråden opp for elevene hva som er velferdsstatens utfordringer. De tre største er klimautfordringer, en verden som er sammenvevd og at befolkningen endrer seg med stadig flere eldre, spesielt i Norge og Europa.

Finansministerens svar var at økt arbeidsinnsats er den beste oppskrifta for å trygge velferden også i framtida.

- Det viktigste for meg er at dere skal bli i stand til å bære samfunnsmodellen vi har i dag. Jeg skal legge til rette for at dere skal klare jobben. Da må dere ha god utdanning for å møte framtida, sa Johnsen som var opptatt av at regnestykket skal gå opp med å få den yrkesaktive del av befolkninga til å sørge for at pensjonistene skal få oppleve en god omsorgssektor.

- Mens det på 1970-tallet var to eldre per arbeidstaker, vil tallet bli fordoblet i 2060. Da er arbeidslinja som sikrer høy sysselsetting vårt viktigste svar, sa statsråden. Han kunne nok talt lenge om hvilke verdier den norske velferdsstaten har. Men den jobben overlater han til samfunnsfaglærerne.

Etter statsrådens forelesning, slapp elevene til med spørsmål. De spurte om skatt, hvordan få arbeidsledige i jobb og om hvor høy aldersgrensene burde være.

Undervisningsopplegg

Som hjelp for jobben har Finansdepartementet fått lektor Espen Haaland ved Eikli videregående skole i Bærum til å lage et undervisningsopplegg om velferdsstaten. Opplegget ligger på ungokonomi.no. Det er beregnet til å dekke to undervisningstimer og er delt opp i tre trinn. Første trinn gir ei innføring i hva en velferdsstat er. Andre trinn tar for seg utfordringer, mens det tredje for seg hvordan man møter utfordringene.