Over 300 nyutdannete danske lærere forlot yrket
I løpet av bare ett år har 16 prosent av de nyutdannete grunnskolelærerne forsvunnet fra danske skoler. Nå vil Danmarks Lærerforening finne ut hva som kan holde dem i jobben.
I september 2014 var det 328 av 2115 nyutdannete lærere som ikke lenger arbeidet i grunnskolen.
Det viser en fersk undersøkelse gjennomført av Danmarks lærerforening og ”Arbejderbevægelsens Erhvervsråd”.
Samlet sett er 17.000 grunnskolelærere i andre yrker. Undersøkelsen viser at lærerne som forlater grunnskolen tar andre undervisningsstillinger, jobber i helsesektoren eller innen offentlig administrasjon. Arbeid innen kultur, fritid, serviceyrker, handel og transport er også utbredt.
En arbeidsgruppe er nedsatt for å komme med forslag til hva som kan gjøres. Den skal levere i 2017.
Minister for barn, undervisning og likestilling Ellen Trane Nørby sier til Folkeskolen at det trengs enda større anerkjennelse av lærerprofesjonen. - Vi har bruk for enda flere lærere som kan gjøre en forskjell for våre barn, påpeker hun.
Lis Madsen, utdanningssjef for blant annet lærerutdanningen på Profesjonshøgskolen UCC i København, sier til Folkeskolen at: - Man kan ikke eliminere praksissjokket. Det er ikke bare lærere som får praksissjokk, det gjør alle nyutdannete. Men det er noe spesielt når man som nyutdannet blir kastet ut i å være lærer for en 4. klasse med en enormt krevende foreldregruppe, mener hun.