Elever kan få slippe hjemmelekser
Den nyvalgte politiske ledelsen i Oslo og Tromsø har åpnet for at hjemmet skal bli leksefri sone. I Rogaland krever en foreldregruppe det samme.
Utdanningsforbundet i Rogaland er åpne for en diskusjon om lekser, men er kritiske til at foreldre forsøker å overstyre lærerne og skolen. Kampanjen «Leksefri familie» er startet av foreldre i Rogaland som ikke ønsker hjemmelekser. Ifølge NRK er målet for kampanjen er at en familie skal kunne bestemme seg for å bli leksefri og så informere skolen om dette.
– Et foreldreopprør er lite formålstjenlig. Det tjener i alle fall ikke elevene, sier leder for Utdanningsforbundet Rogaland, Gunn Reidun Tednes-Aaserød til Utdanning.
Hun har tidligere uttalt at det er lærerne og rektor som kan pedagogikken og bør bestemme over skolen, og at de må heve stemmen overfor både politikere og foreldre.
– Det er skolen som bestemmer om vi skal ha lekser eller ei. Foreldre kan si hva de mener, og en diskusjon er alltid bra, men til sjuende og sist er det skolen som bestemmer, sier Tednes-Aaserød.
Leksefritt hjem
I erklæringen til den nyutnevnte bygjeringen i Oslo skriver partiene at de vil «gjøre forsøk med alternative vurderingsformer og andre måter å organisere leksearbeidet.» Dette punktet skal det være SV som fikk inn i erklæringen, og Sunniva Holmås Eidsvoll, som er gruppeleder for SV i Oslos bystyre, sier til Dagsavisen:
– Forsøket kan gjøres ved en utvidelse innenfor dagens leksehjelpsordning tilknyttet 1. til 4. trinn, sier hun.
I dag har mange skoler i Oslo tilbud om leksehjelp på Aktivitetsskolen, og Eidsvoll åpner for at også elevene i 4. til 7. klasse skal kunne få leksehjelp.
Den nye utdanningsbyråden i Oslo, Tone Tellevik Dahl fra Arbeiderpartiet, slår fast at dette ikke betyr at byrådet ikke går inn for en leksefri skole.
Tromsø: Leksearbeid med pedagog til stede
I Tromsø er byrådet også innstilt på at skoler som ønsker det, skal la elevene gjøre leksene på skolen. Byrådet ønsker å gå i dialog med lærere, skoler og foreldre om dette, melder NRK.
– Vi ser helt klare fordeler med å ha en pedagog til stede i leksearbeidet. Det kan gjøre lekser bedre, resultatet vil bli bedre, og jeg tror det vil gjøre det lettere for familiene å få tiden til å strekke til, sier byråd for oppvekst, utdanning og idrett i Tromsø kommune, Brage Larsen Sollund (Ap) til NRK.