Bedre matematikk med algebra

I et nytt læreplanforslag for matematikk skal algebra få en breiere plass i faget. Det er fordi internasjonale undersøkelser viser at norske elever har svake kunnskaper i algebra.

Utdanningsdirektoratet foreslår derfor å styrke og presisere innholdet i kompetansemålene om algebra. Det går fram fagplanen for 10. årstrinn hvor forslaget lyder å «behandle, faktorisere og forenkle algebrauttrykk, knytte uttrykkene til praktiske situasjoner, regne med formler, parenteser og brøkuttrykk og bruke kvadratsetningene.» Det blir også forslått å styrke algebra på høyere trinn.

Ifølge direktoratets høringsnotat blir det foreslått et nytt kompetansemål etter vg1 1p hvor det heter å «forme om uttrykk, løse likninger av første grad og enkle potensligninger

Den forestående revisjonen av læreplanene legger opp endringer i matematikk fellesfag og matematikk 2t og 2p. Problemløsing og modellering skal bli en del av elevenes matematiske kompetanse.

Ved å skrive inn med modellering i formålsteksten mener direktoratet at det kommer tydeligere fram at modellering inngår i den grunnleggende ferdigheten å regne og i den matematiske kompetansen. Det er foretatt endringer i kompetansemålene for å synliggjøre modellering.