Eksplosiv vekst i bruk av digitale læremidler
I løpet av to måneder har 200.000 elever tatt i bruk forlagenes storsatsing på digitale læremidler. Målet er at det til høsten skal finnes et digitalt tilbud i nærmest alle fag på alle trinn, i både grunnskolen og videregående.
For to måneder siden lanserte de store skolebokforlagene Diglib.no, som er en portal som skal gi lærere en mulighet til enkelt å ta i bruk de nyeste digitale læremidlene. Ifølge Aftenposten har 11.000-12.000 klasser allerede tatt Diglib i bruk i klasserommet.
– Diglib har jo ikke vært åpen veldig lenge, men bruken har vært enorm. Etterspørselen etter digitale læremidler er tydeligvis stor, sier forlagsdirektør Paul Hedlund i Gyldendal Undervisning til Aftenposten. Han har nå 17 medarbeidere som utelukkende jobber med digitale læremidler.
Foreløpig er alt på Diglib gratis, men til høsten begynner forlagene å ta seg betalt. De er usikre på hvordan tjenesten skal prises ettersom utviklingen av disse læremidlene er svært kostbar, samtidig som distribusjonskostnadene er lave.
– Vi kommer trolig til å benytte flåtelisensavtaler, der skolene lisensierer læremidlene på årsbasis. Disse må man fornye hvert år, og i prisen vil det ligge tilbud om løpende vedlikehold og oppdatering, sier Hedlund.
Det private Diglib konkurrerer med regjeringens egen satsing, Nasjonal Digital Læringsarena (NDLA). I NDLA har nesten alle fylkeskommunene gått sammen om selv å utvikle læremidler i enkelte fag. I tillegg går rundt halvparten av de 20,5 millionene de har fått bevilget til innkjøp av stoff fra private aktører.
Forlagene var i utgangspunktet rasende på Kunnskapsdepartementet fordi det ble etablert en statlig konkurrent til forlagene gjennom NDLA. I praksis er imidlertid prosjektet en miks av offentlige og private produserte midler.
Prosjektleder Øivind Høines i NDLA mener det er et ufravikelig krav at alle digitale læremidler skal være fritt tilgjengelig for offentligheten uten pålogging, enten for alltid eller i en begrenset periode.
– Det er faktisk sånn at når vi nå går fra trykte læremidler til de digitale fra forlagene, opplever vi nesten en innskrenking i rettighetene til den enkelte elev. Har du en bok fra gymnaset, kunne du tidligere sette den i bokhyllen når du var ferdig. Men digitalt får du ofte ikke lov til det, og heller ikke til å skrive videre i den, eller bearbeide den. Derfor premierer vi i våre anbudsutlysninger dem som kan skilte med en høy grad av åpenhet, sier Høines.
(jj)
Les hele saken i Aftenposten