- Forskjellene vil øke

– Det største problemet i norsk skole er personellmangelen. De beste lærerne vil søke seg til de beste skolene. Det vil resultere i enda større forskjeller mellom skolene, advarer rektor på Kastellet skole i Oslo, Per Bjarne Elle.

Elle var til stede på partiet Venstre sitt seminar på Stortinget sist fredag der tema var hvordan få på plass en systematisk videreutdanning av lærere. Elle har ingenting imot en systematisk videreutdanning av lærere, men påpekte at det virkelig store problemet i Skole-Norge er lærermangelen.

– I en tid med personellmangel i skolen, vil dyktige lærere søke seg til de gode skolene med en god personalpolitikk. Det vil føre til større forskjeller mellom skolene.

Rektor ved den enkelte skole er krumtappen i å få lærerne til å jobbe med det de gløder for. Personalpolitikken er viktig for å få til gode resultater i skolen, og det må gjøres noe for å få til en bedre personalpolitikk. Rektorer som er gode i å behandle sine medarbeidere bør brukes mer i forhold til erfaringsspredning og skolering av rektorgruppa, hevdet Elle.

Han påpekte videre at skoler har fått midler gjennom kompetanseløftet til kursing, men at haugene av kurs har ført til liten kompetanseheving.

– Det som har ført til kompetanseheving ved min skole er tvert imot et systematisk samarbeid med skoler nasjonalt og internasjonalt der lærere har møtt hverandre og blitt inspirert og motivert. Dersom et slikt samarbeid settes i system, kan vi løfte lærernes samlede ressurser uten at de oppnår formelle vekttall, påpekte Elle.

Han mente videre at lærere kan drive kompetanseutvikling internt ved å utnytte de supergode lærerne til å gjøre de andre bedre. Det at skoler blir kritiske venner med andre skoler, er også et system Elle har tro på.

– Å innføre slike system har med ledelsen og læringstrykket på den enkelte skole å gjøre, sa Elle, som ikke var i tvil om at det er skoler med god ledelse og et solid læringstrykk som de gode lærerne vil søke seg til.