Legatpris til radarpar bak matematikkverk

- Til sammen er vi krutt, sa Brit Boye Pedersen da hun og Per Inge Pedersen i går ble tildelt William Nygaards legat for 2005. De skriver lærebøker i matematikk for grunnskolen.

De to prisvinnerne er begge i full skolejobb ved siden av forfatterarbeidet. Boye Pedersen har skrevet verket ”Abakus 1.-4. klasse” alene, mens hun har vært sammen med Per Inge Pedersen i arbeidet med ”Abakus 5.-7.klasse”. Bøkene, som er for småskoletrinnet, skal revideres til den nye reformen.

- Jeg har hatt en drøm om å lage et matematikkverk der både de som sliter med faget, og de som tar det lett, finner seg til rette i matematikktimene, sa Per Inge Pedersen.

- Gir elevene lyst til å lære
Forlagssjef for Aschehoug grunnskole, Bjørn Gunnar Saltnes, sa under prisutdelingen at de to prisvinnerne har greid å mobilisere mange elevers nysgjerrighet og læringsglede.

- Fordi vi alle har et forhold til talløse pliktlekser i våre liv, vet vi også at det å skape læremidler som vekker nysgjerrighet, ikke er noen enkel øvelse. Gjennom bruk av elevnære kontekster med et rikt visuelt uttrykk får elevene gjennom disse bøkene et lystbetont møte med matematikkens verden, sa han,

Saltnes trakk opp en høy himling over faget ved å sitere innledningen til den nye læreplanen i matematikk, slik den foreligger til nå: ”Matematikk er en del av vår globale kulturarv. Mennesket har til alle tider brukt og utviklet matematikk for å utforske universet, for å systematisere erfaringer og for å beskrive og forstå naturgitte og samfunnsmessige sammenhenger. En annen inspirasjonskilde for utviklingen av faget har vært menneskers glede over arbeid med matematikk i seg selv.”

Tar digital kompetanse på alvor
Per Inge Pedersen sier til Utdanning at Abakus-bøkene legger opp til å bruke digitale hjelpemidler. Bøkene for barnetrinnet kan ikke gå lenger i bruk av regneark enn de to har gjort i sitt verk, da vil man komme inn på ungdomsskolen sitt pensum.

Brit Boye Pedersen sier at det kan være et problem at det ikke er tilstrekkelig antall pc-er tilgjengelige i en klasse hvis en vil bruke digitale hjelpemidler til for eksempel å tegne diagrammer.

Differensiering
Svake elever har ofte vansker med tekst. Boye Pedersen forteller at de derfor har merket tekst som passer for denne elevgruppen. Det er tilsvarende fargemerket tekst for de som vil ha ekstra faglige utfordringer.

Hun forteller at hun får tilbakemelding fra foreldre til matematikksvake elever om at ungene går løs på matematikkleksene hjemme uten at foreldrene må trå til for å forklare.
Fra forlaget sies det at man har lagt vekt på illustrasjoner som er meningsbærende og tett knyttet til teksten. De er tegnet av Bjørn Ousland.

Basiskunnskaper
Boye Pedersen sier at basiskunnskaper er viktige, og at de må overlæres. Dette er det lagt ytterligere vekt på i den nye læreplanen.
- Man må også sette ord på matematikken for å få kunnskapen skikkelig inn. Derfor mener vi det er viktig å snakke matematikk, sier hun.

Brit Boye Pedersen er assisterende rektor ved Lilleaker skole i Oslo. Hun er hovedforfatter for ”Abakus 1.-7. klasse”. Hun arbeider også som øvingslærer.

Per Inge Pedersen, som for øvrig ikke er i slekt med Brit, er lærer i matematikk og natur- og miljøfag ved Sula ungdomsskole i Møre og Romsdal. I tillegg til å være medforfatter av ”Abakus 5.-7. klasse” er han også medforfatter i et matematikkverk for ungdomstrinnet og et for videregående skole.

Prisen de to deler er på 60.000 kroner. De får også en ugle skulpturert av Skule Waksvik.