- Testing og konkurranse i skolen skaper
utstøtning og tapere
Seniorrådgiver Per Østerud og
førsteamanuensis Jan Johnsen, begge ved Høgskolen i Oslo,
har vært ivrige debattanter i avisspaltene hvor de har stilt
seg kritiske til den undergraving av enhetsskolen som har
foregått i seinere tid.
Sist vinter kom debattboka: "Leve skolen!
Enhetsskolen i et kulturkritisk perspektiv" som Østerud og
Johnsen har redigert. Boka er en artikkelsamling, og mange lesere
har applaudert kritikken av den nyliberalistiske skolen -
Clemet-skolen - som mange av bidragene i boka målbærer.
Østerud og Johnsen har etterlyst både praktiserende
lærere, pedagogiske forskere og skolepolitikere i
debatten.
Utdanning har møtt de to redaktørene
for å få deres syn på utviklingen i skolen.
- Kan dere klargjøre hva dere legger
i begrepet enhetsskole?
Johnsen: - Det er et begrep som det er
diskusjon om. Ordet bør kanskje rehabiliteres. Det som var
tanken med enhetsskolen, var at det skulle utvikles et
(grunn)-skolesystem der en kunne bevege seg fra det ene trinnet til
det andre, uten å bli ført inn på et sidespor som
gjorde det vanskelig å komme videre.
Røttene til enhetsskolen går tilbake
til de første tiårene av 1900-tallet, da politikeren Ole
Georg Gjøsteen ville at middelskolen skulle bygge på
avsluttet felles folkeskole, og ikke rekruttere elevene etter femte
klasse, slik ordningen hadde vært. Slik enhetsskolen blir
diskutert i dag, ser det ut som om folk oppfatter den som et sted
der alle skal være sammen til enhver tid.
Det er den ekstreme varianten av
enhetsskoletanken. Den vil ikke vi stå opp og forsvare for
enhver pris. Vi tror at en form for differensiering i visse
sammenhenger er nødvendig. Men det må ikke være slik
at denne differensieringen skaper grunnleggende og absolutte
barrierer for å komme videre i systemet.
Gagns menneske
Østerud: - Tidligere var det ulike
måter å organisere skolen på - mange skoler var
fådelte - men det som var felles, var målsettingen om at
eleven skulle bli gagns menneske. Danningsaspektet sto sentralt. De
verdiene som ligger i det, er nå truet hvis man setter opp
kunnskaps- og konkurransekravet som det eneste retningsgivende for
utdanningen.
Johnsen: - Den retningen som skolen er
på vei inn i, opplever vi som en forsterkning av
konkurransetenkningen som man har i næringslivet, og som
kanskje det er mulig å forsvare i næringslivet. Det kan
settes spørsmålstegn ved konkurransetenkningen som
ideologi. Når man prøver å føre denne tanken
over i skolen, blir det virkelig galt fordi konkurranse har sitt
utgangspunkt i at noen skal bli tapere.
Professor Lars Løvlie skrev i en kronikk
i Le Monde diplomatique (mai 2004) at det alltid har vært
konkurranse i skolen, men konkurransen har skjedd i form av
gemyttlig kappleik og på barnas premisser. Det var ingen
belønninger, men litt status og anerkjennelse. Enhetsskolen
tok over dette elementet av lek, men i kontrollerte former, slik at
alle fikk prøvd seg etter evne og talent.
Vi vil hevde at den konkurransen Clemet har
innført, er i form av utslagning, og elementet av kappleik er
fjernet. Det er noen som blir plassert høyt på
rangstigen, mens andre blir stilt i skammekroken, og ikke blir
ansett som fullverdige. Dette er en form for konkurranse som vi tar
sterkt avstand fra i forbindelse med skole og omsorgsoppgaver.
Barnet ut med badevannet?
- Det som særlig eldre lærere
reagerer på, er at de progressive pedagogene kaster vrak
på den etablerte pedagogikken som jo har formet mange gagns
mennesker. Har dere vært opptatt av dette?
Johnsen: - Vi mener ikke at en skal
kaste vrak på alt det som en gang var. Det er klart at det
fantes mye bra i den etablerte pedagogikken. Alle har opplevd
lærere som gode fortellere, og god undervisning hvor
læreren har vært den sentrale formidleren. Den oppfatning
at reformpedagogikken har kastet vrak på dette, er vi helt
uenige i. Hvis det er reformpedagogikk å ta avstand fra alt i
den etablerte pedagogikken, så er ikke vi reformpedagoger.
Østerud: - Vi har skrevet om
lærerrollen og den begeistrete lærer. Det er en del som
ønsker å plassere oss i bås. Vi er ikke motstandere
av kunnskap. Men hvis det blir en tradisjonell kunnskapsskole der
du bruker kunnskapsprøver for å måle elevene i
forhold til hverandre, og der skolene også måles i
forhold til hverandre, blir det helt galt. Da blir de verdiene som
ligger i gagns menneske, tilsidesatt.
- Tror dere tittelen på bokas
innledningskapittel som dere har redigert, "Skolen er død -
leve skolen!", kan oppfattes provoserende?
Johnsen: - Vi bygger på utsagn fra
en del kjente samfunnskritikere som hevder at skolen er død,
blant andre Johan Galtung. Han skrev en artikkel om at skolens tid
er forbi, fordi det er andre måter å overlevere
kunnskaper på. Vi avskriver ikke skolen. Den er høyst
levende og fortjener et langt liv, men skolen må hele tiden
vise at den har eksistensberettigelse. Hvis verken pedagogikken
eller kunnskapen som innlæres og verdiene som formidles, er
verdt å ta vare på, vil ikke skolen oppleves som
nødvendig.
Alle kunnskaper og verdier kan ikke
måles
- OECD (Organisation for Economic
Co-operation and Development) har nylig kommet med en rapport med
en evaluering av dansk skole. Der hevdes det at danskene har store
utgifter per elev, uten at det kommer klart fram hvorfor. Man
spør om det er en del oppgaver som koster penger, men som ikke
er synliggjort i danske myndigheters egne rapporter om skolen.
Kommentarer?
Østerud: - Kritikken av skolen har
vært sterk. Den går på kunnskapssiden og på
disiplin. Mens de mer myke sidene ved skolen, sosial dannelse,
solidaritet og samarbeid framheves sjelden i norsk utdanning. Men
de er framhevet av den gruppen fra OECD som har vurdert dansk
skole. Det som har vært sentralt i den norske skoledebatten de
senere årene, har vært skolens svakheter, og der har
mediene vært aktive til å bygge opp under den negative
virkelighetsbeskrivelsen.
Ved bare å se på det
kunnskapsmessige og kunnskapsmangelen, kommer man veldig skjevt ut.
Omtalene av resultatene fra PISA-undersøkelsen i norske og
svenske medier var svært forskjellige, selv om resultatene i
Norge og Sverige var ganske like. De norske mediene konsentrerte
seg om det negative, men i Sverige trakk de mer fram der svenske
elever hadde skåret høyt. Dette er tankevekkende, for det
har noe å gjøre med virkelighetsoppfatningen både
hos foreldre, politikere og lærere. Det de ser i avisene, tror
de er en sannhet, men det er nødvendigvis ikke tilfelle.
Interessant er det at den OECD-rapporten vi
har nevnt, begynner med 15 punkter der den danske skolen har sin
styrke, og man starter her med de demokratiske tradisjonene.
Basiskunnskaper
- Dere bruker begrepet "den postmoderne
elev", som får impulser fra mange andre steder enn skolen. Vil
ikke skolen fremdeles være sentral for å gi elevene
basiskunnskaper, slik at de har noe å møte den
mangeartete informasjonen med?
Johnsen: - Informasjonsstrømmen er
i dag så overveldende at det er vanskelig å orientere
seg. Derfor er det å lære å orientere seg og velge
ut informasjon en kvalifikasjon for seg. Skolen må her
være en viktig bidragsyter. Skolen kan ikke erstattes av de
nye informasjonskanalene når vi vet hvor upålitelige
mange av disse kanalene er, og ikke minst når vi ser på
hvordan de store mediene legger vekt på det
underholdningsmessige.
I skolen må informasjonsflommen dels
knyttes til de erfaringene elever og unge har fra dagliglivet,
samtidig skal elevene kunne reflektere kritisk over den
informasjonen de får. Da må de ha et kunnskapsgrunnlag
som går ut over medienes informasjonsstrøm.
En utydelig lærer
- Er lærerens rolle som tydelig
fagperson i ferd med å svekkes i forbindelse med at
arbeidsformer der læreren har mer en veilederrolle?
Johnsen: - Det er helt nødvendig
at læreren er tydelig når det gjelder å stille krav
til kunnskap, Men han må også legge forholdene til rette
for en god kommunikasjons- og læringsprosess i klasserommet.
Her er det viktig at læreren prøver ulike
undervisningsformer.
Vi sa allerede for fem-seks år siden at
prosjektundervisning ville bli et bannord i norsk skole når
den blir trædd ned over hodet på lærere som ikke er
vant til denne arbeidsformen. Derfor mener vi at den
prosjektorienterte undervisningen må gjennomdrøftes
på ny. Denne undervisningsformen har mange positive sider. Men
den kan også være problematisk når det gjelder
innlæringen av grunnleggende kunnskaper
- Dere skriver at skolen har mistet tillit
i samfunnet. Hva kan gjøres for at skolen igjen skal vinne
tillit?
Østerud: - Det er kommet fram i
undersøkelser at foreldre har stor respekt for skolen, men det
ser ikke slik ut når vi leser avisene. Det er et misforhold
mellom den medieskapte virkeligheten og forholdene ute i skolen. Vi
mener derfor at alle gode krefter må kjempe for å få
fram et bilde av skolen der de positive sidene er understreket.
Statusen til lærerne er blitt dårligere, men det samme
har skjedd for en rekke andre yrker - spesielt innenfor det
offentlige.
Johnsen: - Når vi snakker med
lærere i dag, får vi inntrykk at arbeidssituasjonen i
skolen er blitt stadig tøffere. Det er kommet nye elevgrupper
inn i skolen, elevmassen er mindre homogen enn tidligere. Det
skyldes ikke minst nye elevgrupper med en helt annen bakgrunn og
med andre familierelasjoner.
I dag må skolen sikre seg mot framtidige
søksmål, og det har ført til at lærerne er
pådyttet en masse papirarbeid som gir dem en helt annen
arbeidssituasjon enn tidligere. Vi skulle ønske at flere
lærere gikk ut med sine erfaringer fra skolehverdagen. For
å øke skolens tillit, må lærerne som stand
komme mer ut på banen. Her vil vi gi ros til
Utdanningsforbundet. Både organisasjonen og bladet Utdanning
har bidratt til det.
Rangering av skoler
- I den nevnte OECD-rapporten om dansk
skole går man mot rangering av skoler - med henvisning til den
uheldige utviklingen det har ført til i England.
Johnsen: - Vi er i ferd med å
gå i den samme fella. De flinke vil søke til de skolene
som skårer best. Vi fatter ikke at man våger å legge
opp til at det skal være konkurranse mellom ulike skoler. Hva
har konkurranse ført til i idretten? Jo, til doping. Man skal
bli god for enhver pris, og da anvender man alle virkemidler.
Vi ser det samme i næringslivet der juks
som inside-handel og prissamarbeid blir tatt i bruk for å
tjene mest mulig. Men dette skjer også innen det offentlige.
På sykehussektoren opererer de med kreative diagnoser som skal
sikre større inntekter. Hvis slike idealer skal prege skolen,
er vi definitivt på vei i feil retning.
Vi kjenner rektorer ved skoler som har havnet
nederst på rangeringslistene, og det har hatt negative
konsekvenser for hele skolesamfunnet og medført at destruktive
tendenser har fått utvikle seg. Vi vil hevde at en del
skolepolitikere ikke skjønner de negative mekanismer som
konkurransen i skolen vil utløse.
Den tredje vei
- Representerer dere den tredje vei - et
kompromiss mellom den restaurative og progressive pedagogikken?
Østerud: - Den tredje vei er en
retning som tar hensyn til at kunnskapssiden i skolen er viktig,
men samtidig må en ikke kaste vrak på det som ligger i
den progressive impulsen. Det er en lang tradisjon fra blant andre
den svenske pedagogen Ellen Key med boka "Barnets århundre".
Den går ut på at all form for læring må ses i
forhold til den som lærer. Som Søren Kierkegaard skal ha
sagt: "Om du vil føre et menneske et annet sted, må du
vite hvor vedkommende befinner seg." Dette er kjernen i den
progressive pedagogikken.
Johnsen: - Den tredje vei kan samles i
fire sentrale ord: Kunnskap og krav kombinert med omsorg og
solidaritet. På den måten skyver du til side den
tenkningen som ligger i konkurranseskolen, som bare tar hensyn til
kunnskap og krav, og retter liten oppmerksomhet mot omsorg og
solidaritet. Konkurranseskolen er først og fremst tilpasset
den eliten som er på vinnerlaget. Kristin Clemet vil ikke se
de motsetningene vi her skisserer.