Ill.foto: Mostphotos
Lærermangelen øker
Debatt: Lærermangelen øker med hele 50 prosent i småskolen i Troms og Finnmark.
Litt om tallene
Når jeg i det følgende baserer meg på tall fra
Grunnskolestatistikken (GSI), som KS viste til under lærerstreiken, risikerer jeg
at Utdanningsforbundet vil rette samme anklage mot meg som mot KS, at jeg «… bagatelliserer
lærermangelen og snakker ned betydningen av lærerutdanning …» (Utdanningsnytt
24.8.22). Årets tall fra GSI viser at 4,4 prosent av lærerne ikke
tilfredsstiller kompetansekravene, det er en økning på sju prosent.
Utdanningsforbundet
baserer seg på de langt høyere tallene fra Statistisk sentralbyrå, opp mot 20
prosent som ikke har lærerutdanning. Om spriket mellom tallene skrev jeg
inngående på Utdanningsnytt 2.3.22, med referanse til en rapport fra NTNU. Jeg
begrenser meg her til å gjengi to momenter fra rapporten, som bidrar til å
forklare forskjellen: «Opplæringsloven gir mulighet til å godkjenne noe
kompetanse, som ikke faller inn under det som er definert som godkjent
lærerutdanning i SSB-statistikken. Dette gir forskjeller i hva som måles.»
Og
det er «… 10.000 flere lærere i SSB-statistikken enn i
GSI-statistikken. Dette kan i all hovedsak forklares med at SSB-statistikken
inkluderer vikarer.»
Utdanningsforbundet gikk svært bredt ut med tallene
fra SSB, blant annet i en kampanje på T-banen, busser og trikker i Oslo, og formidlet
flere tall til medlemmer og tillitsvalgte. Dette siste avstedkom absurde
påstander, som ikke ble korrigert av forbundet: I VG 1.9.22 hevdet en lærer at
17,5 prosent av lærerne kom rett fra videregående. Det er tøv. NTNU fremholder
at «… nesten samtlige lærere har høy utdanning, men likevel
ikke lærerutdanning.»
Det springende punkt er godkjenning
av fagstudier samt ‘annen pedagogisk utdanning’ som likeverdig med
lærerutdanning. Utdanningsforbundet ønsker at slik godkjenning ikke skal kunne gis.
Det er et tilnærmelsesvis umulig standpunkt – med dagens produksjon av lærere
er det sannsynlig at man ikke engang dekker opp for dem som blir pensjonister;
da er det ikke mulig i overskuelig fremtid å erstatte dem som har fått godkjent
‘annen’ utdanning. Det er imidlertid mulig at lokale skolemyndigheter er for
slepphendte med å godkjenne slik utdanning, slik at grunnskolestatistikkens
tall er litt for lave. For denne gruppen kan et forslag fra Venstre, om en
sentral ordning for sertifisering av lærere, ha noe for seg.
Årets tall
Årets tall fra GSI viser en økning i
andelen lærere som ikke oppfyller kompetansekravene, fra 4,1 til 4,4 prosent;
det er som sagt en økning på sju prosent. Økningen er størst på trinn 1-4, hvor
den har nådd 5,4 prosent. På dette trinn har den økt dramatisk i Troms og
Finnmark, fra 6,7 til 10,1 prosent, som en økning på 50 prosent; andelen
ufaglærte er dermed nesten det dobbelte av landsgjennomsnittet. Det er denne
lærergruppen som har ansvaret for den første lese- og skriveopplæringen, hvor
man må beherske metodikken – det nytter ikke å ligge en lekse foran elevene.
Forverringen på trinn 1-4 er tydeligst
i det gamle Troms, hvor det er blitt verre i 70 prosent av kommunene. I fjor
var det ingen kommuner som hadde over 20 prosent ufaglærte, i år er det sju, en
av disse har 45 prosent, en annen har 34 prosent.
I det gamle Finnmark er det
forverring i 55 prosent av kommunene. Her er det nå fire kommuner som har over
30 prosent ufaglærte, mot to i fjor. Fire kommuner har mellom 20 og 29 prosent,
det er samme antall som i fjor.
Mulige tiltak
Produksjonen av lærere synker, i hvert fall fram til
2027: I år sto hele 25 prosent av studieplassene på grunnskolelærerutdanningene
tomme. Dette tallet har vanligvis vært på under 10 prosent. Produksjonstallet
synker også på praktisk-pedagogisk utdanning.
Vi vet ennå ikke hvilken virkning kravet om
masteroppgave for lærere vil ha med hensyn til hvor mange som gjennomfører utdanningen.
Frafallet har vært på ca. 30 prosent, men det kan meget vel øke, særlig for den
svakeste studentgruppen, de som utdanner seg for trinn 1-7; denne utdanningen
er den eneste som gir kompetanse for trinn 1-4.
På den annen side synker fødselstallet igjen: Etter et
oppsving under pandemien, er fødselstallene på vei nedover; vi nærmer oss
årskull på 50.000. Hva angår elevtallet vil imidlertid færre fødte i de
nærmeste årene bli motvirket av høye tall for flyktningbarn. Men vi kan ikke
godt håpe at det kommer mange flykninger i årene framover.
Viktigere er det at det jeg har kalt rasjoneringen av lærere,
som følge av høye opptakskrav som ikke er bærekraftige, kan opphøre i 2028,
etter at et offentlig utvalg nå har foreslått å fjerne karakterkravene ved
opptak til lærerutdanning. Høyre har antydet motstand, og Pedagogstudentene vil
opprettholde litt andre krav enn dagens. Men når de lave fremmøte-tallene og
den økende lærermangelen slår inn hos sentrale aktører, vil forslaget ha gode
sjanser til å bli vedtatt, forhåpentligvis med virkning fra opptaket i 2023.
Et sannsynlig scenario er at blir verre før det
kanskje blir bedre: Lav produksjon av lærere og mulig høyere frafall vil ha
større virkning enn sannsynlig nedgang i elevtall fram mot en mulig økning i
produksjonen fra 2028. Noen år senere kan vi kan vi kanskje få nok lærere, i
hvert fall på papiret.
Det kunne vi faktisk langt på vei ha hatt nå, dersom
man hadde justert opptakskravene litt ned for 10 eller 15 år siden, eller latt
være å innføre den såkalte lærernormen, som bare tilgodeså elever i byer og
sentrale strøk, og hvor evalueringen viser at den knapt har hatt betydning for
elevenes læring og trivsel. Når det er lærermangel i distriktene, var det ikke
så smart å opprette et par tusen stillinger sentrale strøk.
Men jeg tviler på at man, selv med nok lærere på
papiret, vil klare å fylle stillinger i de ytterste utkanter, med mindre man
tilbyr langt bedre stimuli enn nå. Jeg vil derfor hevde at mitt forslag om en
lærernorm for utkantene fortsatt vil være aktuelt: 20 prosent høyere lønn,
stigende til 50 prosent etter fem år, og fortrinn til stillinger i et par mer
sentrale kommuner for dem som har tjenestegjort i de ytterste utkanter i fem
år. Med årets forverring i utkantene bør man starte arbeidet med en slik norm
middelbart.