Kunnskapsminister Guri Melby.
Foto: Heiko Junge/NTB
Forslag til tiltak mot tapt læring kommer i juni
En arbeidsgruppe skal foreslå tiltak for å ta igjen tapt faglig og sosial læring for barn og unge under koronapandemien. Rapporten legges fram 15. juni.
– Ansatte i skolen har gjort en formidabel innsats for å gjøre det beste ut av en krevende situasjon, men vi må legge til rette for at de langsiktige konsekvensene blir minst mulig, sier kunnskapsminister Guri Melby (V) til NTB.
Gruppen har elleve medlemmer fra skole- og forskningssektoren og skal ledes av Grethe Hovde Parr som er utdanningsdirektør for Statsforvalteren i Oslo og Viken.
Tiltakene skal omfatte alle elever. Målet er at noen av dem kan tas i bruk kommende skoleår.
– Det er allerede bevilget 330 millioner kroner for å bidra til å ta igjen tapt læring, og nå foreslår regjeringen ytterligere 260 millioner. Vi må sørge for at pengene brukes godt, sier Melby.
Les også: Hva det vil si å ta igjen læring
Ingen planer i mars
Da Utdanningsnytt spurte kunnskapsministeren om det samme i mars, var imidlertid svaret at de ikke hadde planer om å undersøke hvorvidt elevene har nådd kompetansemålene i korona-året.
– Nasjonalt følger vi utviklingen av læringsresultatene som vanlig, for eksempel gjennom resultatene på nasjonale prøver, sa Melby den gangen.
– Smittesituasjonen har vært ulik i landet under pandemien, og derfor vil konsekvensene for elevene være ulike. Det er skolene og lærerne landet over som er de beste til å oppdage de elevene som trenger ekstra støtte, ikke bare til faglige progresjon, men også til sosial læring og utvikling, sa kunnskapsministeren.
(©NTB)