Det er fullstendig uakseptabelt å pålegge lærere å ta ansvar for undervisning både på skolen og for fjernundervisning uten noen form for forsterkning av tid og ressurser, skriver Thom Jambak i Utdanningsforbundets sentralstyre.
Arkivfoto: Joakim S. Enger
Manglende innsikt hos kunnskapsministeren
Debatt. Å legge ansvaret for konsekvensene av smittevern over på enkeltlærere er en formidabel ansvarsfraskrivelse.
Koronapandemien rammer elevers opplæring. Når lærere skal yte ekstra for å ta tak i det, må de betales for innsatsen. Det er både rett og rimelig.
I oktober 2018 skrev jeg en kronikk i Aftenposten der jeg ropte et varsko fra videregående skole. I kronikken problematiserte jeg det store gapet mellom politikernes forventninger til lærere og ledere i videregående skole og det som faktisk er mulig å få til med de ressursene vi har til rådighet. Å være lærer i videregående kan noen ganger føles som å bli bedt om å hoppe i Vikersund med langrennsski, skrev jeg, vi har rett og slett ikke gode nok forutsetninger for å gjøre jobben vår på best mulig måte.
Derfor var det sjokkerende å høre med hvilken letthet kunnskaps- og integreringsministeren fremsetter nye forventinger og krav til lærere på TV2-nyhetene 1. september.
Med tanke på utfordringene videregående skole hadde før Covid-19, blir det mye å ta inn over seg når skolens øverste sjef ikke har mer innsikt om hverdagen enn det som kommer frem i intervjuet.
Det er fullstendig uakseptabelt å pålegge lærere å ta ansvar for undervisning både på skolen og for fjernundervisning uten noen form for forsterkning av tid og ressurser. Det er rett og slett en forventning som er umulig å oppfylle. Det burde en kunnskapsminister forstå.
Som øverste folkevalgte er det Guri Melbys oppgave og ansvar å forsikre kommunene og fylkeskommunene om at de får dekket utgifter til nødvendig overtidsarbeid eller flere lærere.
Å legge ansvaret for konsekvensene av smittevern over på enkeltlærere er uhørt og en formidabel ansvarsfraskrivelse. I hele vår har lærere i videregående skole utført gratis overtidsarbeid på grunn av korona-tiltakene, og det i tillegg til den vanskelige situasjonen de stod i fra før av. Min forventning til Melby er at hun gjør sin jobb og tilfører skolene de nødvendige ressursene som trengs for å gi en best mulig skole til elevene i denne vanskelige situasjonen. Eller så må hun senke forventingene. Uansett skal vi gjøre vårt beste innenfor de rammene som eksisterer. Nemlig forberede undervisning og undervise slik at elevene blir klare for læreplasser, universiteter og høyskoler.
Les også: Det siste vi trenger i skolen akkurat nå, er økt læringstrykk