Melby: Det tar litt tid å finne de gode skoleløsningene
Barneombudet er bekymret for lokale skoleforskjeller etter skoleåpningen. Kunnskapsminister Guri Melby (V) ber elever og foreldre gi skolene litt tid.
I forrige uke åpnet alle skolene i landet etter å ha vært koronastengt siden 12. mars. Men de siste dagene har flere medier meldt at elever får være på skolen få dager i uka. Blant årsakene er problemer med skoleskyss og for trange lokaler.
I et brev til kunnskapsministeren ber barneombud Inga Bejer Engh regjeringen om å kartlegge om rettighetene til opplæring oppfylles og iverksette tiltak.
Kunnskapsminister Guri Melby (V) understreker at det er opplæringsloven som gjelder, og at alle barn skal få et fullverdig opplæringstilbud, men at det kan være i kombinasjon med for eksempel hjemmeundervisning.
– Det vi ser, er at med de smittevernreglene vi har, er det ikke mulig over alt å gi det samme tilbudet som man gir til vanlig. Det er ikke mulig over alt å ha alle elevene samtidig på skolen om man skal sikre avstand og mindre grupper, og det er ikke mulig å ha fulle dager for alle elever, sa hun i Politisk kvarter på NRK onsdag morgen.
Les denne! Utdanningsforbundet: Forståelig at skoletilbudet er forskjellig
– Skolene trenger tid
Melby ber elever og foreldre gi skolene litt tid til å komme skikkelig i gang med det nye opplegget.
– Det tar litt tid å finne de gode løsningene, så jeg tror nok at mange også etter hvert vil finne gode løsninger som gjør at flere kan komme mer på skolen, sa hun.
Leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet sier i Politisk Kvarter at lærerne nå forsøker å gjøre det beste ut av en ganske vanskelig situasjon. Han ønsker en politisk diskusjon om forventningene man kan ha til opplæringstilbudet barn og unge skal ha framover.
– Jeg tror vi må innse at med de smittevernreglene som gjelder nå, så kan det bety at det tilbudet blir noe redusert. Da er spørsmålet hva det skal bety, også for det likeverdige opplæringstilbudet.
Rapport: Overdrevne koronatiltak har rammet sårbare barn
Planlegger for etter sommeren
I åtte uker har skolene vært stengt og norske elever har fått digital hjemmeundervisning før de åpnet igjen i forrige uke. Når skolene nå har åpnet, har mange skoler delt opp skoleuken mellom undervisning i klasserom, uteskole og hjemmeskole for å følge smittevernreglene. Noen skoler har kunnet gi elevene fulle skoledager, mens andre skoler har gitt elevene fire timer klasseromsundervisning i uka, ifølge Aftenposten.
Barneombud Bejer Engh understreker at perioden fra mars fram til sommerferien, med en amputert skolehverdag, utgjør en tredel av skoleåret.
– Dette er ikke vond vilje hos noen, men jeg oppfordrer regjeringen til å hele tiden evaluere smitteverntiltakene og graden av de i skolen og veie de opp mot kostnadene de har, sier hun.
Kunnskapsminister Melby understreker at hun og skolene nå jobber med å finne løsninger på kort sikt, men også med planlegge for det som skjer etter sommeren.
– Det er ingen tvil om at å drive skole med dagens smittevernveiledere er kjempekrevende. Skal den situasjonen pågå over lang tid, som jeg mener vi må forberede oss på, så er den viktigste jobben å sikre at vi da har gode planer for hvordan vi skal sikre alle barn god opplæring, sier hun.
Les også: Ap om skoletilbudet: – Arrogant av Melby å peke på kommunene
(©NTB)