Har kjempet for minoritetsspråklige barn siden 1997

Organisasjonen mot offentlig diskriminering (OMOD) har kjempet for å rette oppmerksomheten mot norskopplæringen for minoritetsspråklige barn helt siden 1997. Da gjennomførte organisasjonen en spørreundersøkelse til grunnskoler og videregående skoler i Osl

De fikk 22 svar. Svarene var i tillegg mangelfulle. I 2002 gjennomførte OMOD en ny undersøkelse. Også denne gangen ble svarprosenten lav og mange svar var ufullstendige.
 
Det var særlig svar av typen "Rundt 90 prosent av skolens elever har fremmedspråklig bakgrunn. Mange kommer fra opprinnelseslandet i løpet av året. Norskopplæringen for våre elever (1. - 3. klasse) er følgelig tilpasset norsk, da norsk som andrespråk betinger et opplegg fra 1. til 9. klasse i ubrutt rekke" som har bekymret OMOD siden 1997.
 
Leder Akhenaton Oddvar de Leon og medarbeider Anita Rathore i OMOD har hatt en rekke møter med skoler og departementer, men lite har skjedd. De har stadig blitt avkrevd mer dokumentasjon. Derfor setter de stor pris på at Berit Løddings forskningsrapport nå endelig gir håndfaste bevis på det OMOD hele tiden har fryktet, nemlig mangelfull vurdering av elevene underveis.
 
- Voksne innvandrere skal nå lære norsk i løpet av 300 timer. Samtidig ser vi at en stor andel barn går gjennom hele grunnskolen uten å lære seg norsk, sier Rathore.
 

Powered by Labrador CMS