46 timers skoleuke åpner nye veier for helsesekretærer
Victoria Barseth (18) og Vilde Størseth (19) er nå begge autoriserte helsesekretærer. Men det skiller noen skoletimer på hvordan de ble det.
Temmelig nøyaktig skiller det sju timer hver uke andre skoleår og elleve timer hver uke tredje skoleår på de to jentene.
Som begge er ferdig utdannet som helsesekretærer på Thora Storm videregående i Trondheim.
Victoria fra Trondheim og Vilde fra Orkanger har nemlig valgt et litt forskjellig løp for å nå målet. Det gjør at de også kan bruke utdanningen sin svært forskjellig.
Yrkesfag
Vilde valgte den mest vanlige utdanningen: Hun begynte på Vg1 helse- og oppvekstfag, tok deretter Vg2 helseservicefag og gikk så til slutt vg3 helsesekretær.
Victoria valgte et litt tøffere løp.
– På Thora Storm var det mulig å ta helsesekretær og også få generell studiekompetanse. Jeg valgte det, blant annet fordi det åpner for at jeg for eksempel kan søke meg rett videre til sykepleierutdanningen. Det har gått bra. Men det har vært tøft, sier 18-åringen som er fra Trondheim, til Yrke.
Lei skolen
– Men hvis du ville ta generell studiekompetanse, hvorfor ikke bare gå studiespesialisering? Hvorfor gå veien om helse- og oppvekstfag?
– Jeg var ganske lei av skolen siste året på ungdomsskolen. Det var godt å komme til noe annet, noe mer praktisk. Helsesekretær virker som et spennende yrke fordi det er så variert og både byr på kontakt med pasienter, kontakt med legene og på laboratoriearbeid. Derfor begynte jeg på helse- og oppvekst, svarer Victoria.
Hun har en eldre bror som er sykepleier og sier at han på mange måter har vært et forbilde. Da hun på Vg1 fant ut at hun både kunne ta helsesekretær og også få generell studiekompetanse, opplevde hun det som attraktivt, og søkte og kom inn.
Lange uker
Men å ta både vg3 helse-sekretær og generell studiekompetanse innebærer ganske lange dager for elevene.
– På vg2 hadde jeg 42 timer i uka, mens jeg på vg3 hadde 46 timer. Det har vært veldig tøft, og det var noen få som sluttet helt i begynnelsen av skoleåret. Men det har på en måte gått greit fordi skolen har greid å samordne timeplanen slik at det har fungert i praksis, sier Victoria.
De lange skoleukene skyldes at den generelle studiekompetansen er blitt lagt oppå utdanningen i helse- og oppvekstfagene. På vg2 hadde Victoria for eksempel fem timer matematikk og tre timer naturfag hver uke, mens hun på vg2 og vg3 hadde seks timer norsk hver uke og på Vg3 hadde fem timer i nyere historie hver skoleuke.
35 timers uker
Vilde sier at hun også kanskje kunne ha tenkt seg å ha tatt studiespesialisering samtidig med utdanningen til helsesekretær.
– Jeg gikk første året mitt på Orkanger videregående skole på Follo. Der hadde de ikke helsesekretær som jeg ønsket å ta. Da jeg søkte meg til Thora Storm for å få tatt helsesekretær, visste jeg ikke nok om at det også var mulig å ta studiespesialisering på helse- og oppvekstfag. Men jeg er fornøyd med å være ferdig med utdanningen, sier hun.
Vilde Størseth tar prøver av lærer Grete Bauck Bårdstu som er lærer i helse- og oppvekstfag på Thora Storm videregående i Trondheim. Foto: Wenche Schjønberg
Ettersom Vilde har gått ordinær Vg2 og Vg3 har hun hatt 35 timers uker hele skoleløpet.
Russ
Yrke besøker Thora Storm midt oppi russetiden. Både Vilde og Victoria er glade for at det nærmer seg skoleslutt. Begge er glade for praksistiden de har hatt som helsesekretærer, og mener det et spennende arbeid.
– Jeg vil imidlertid bli bioingeniør fordi jeg synes det er spennende å jobbe i laboratoriet. Som helsesekretær veksler jeg mellom å jobbe i resepsjonen og i laboratoriet. Men ettersom jeg synes laboratoriet er den aller mest spennende biten, ønsker jeg å videreutdanne meg innen det, sier Victoria entusiastisk.
Etter tre år på Thora Storm er hun dermed høsten 2016 i gang med å ta flere timer i matematikk og kjemi for å komme inn på bioingeniørstudiet.
– Jeg går nå på Bybroen videre-gående skole og tar matematikk R1 og kjemi 1, sier Victoria til Yrke.
– Målet mitt er å bli bioingeniør og jeg er nå glad for de ekstra timene på Thora Storm som ga meg generell studiekompetanse, samtidig som jeg ble utdannet helsesekretær, sier hun.
Både Vilde og Victoria har hatt praksis på legekontor hver onsdag på Vg2 og Vg3.
– Helsesekretær er et yrke som gir mye ansvar. Vi har hatt mye sykdomslære på skolen, men det er viktig å presisere at det ikke er vi som skal diagnostisere, men legene. Likevel er det viktig med god kunnskap fordi vi er de første som pasientene kommer i kontakt med når de tar kontakt med legesenteret, sier Vilde Størseth.
Hun har hatt praksisen sin på Fannrem legesenter i Sør-Trøndelag, og hun sier at hun ønsker å arbeide som helsesekretær i noen år.
– Deretter kan det hende at jeg videreutdanner meg til sykepleier, men jeg vet ikke ennå om jeg ønsker det, sier hun.