I høst fikk niende klasse ved Ringstabekk skole en litt annerledes skolehverdag. I et fem ukers langt prosjekt kalt "Kropp og sånn", lagde elevene problemstillinger knyttet til seksualitet, kropp, kjønn og fordommer, som de jobbet tverrfaglig med.
Annonse
– Da kom vi inn på kosthold, og viktigheten av frokost, lunsj og søvn, sier teamleder Trygve Dyrstad.
I to uker forskjøv de timeplanen. Elevene begynte klokken ti om morgenen, og sluttet kvart over tre. De fikk i lekse å lage frokost og lunsj hver dag.
– Elevene var nok mest opptatt av starttidspunktet. De synes det var positivt å begynne tidlig, men kjedelig å slutte sent, sier Dyrstad.
Dyrstad forteller om et helt annet "trøkk" i timene, og at lærerne merket at de vanligvis så morgentrøtte elevene hadde en helt annen energi. Hver morgen startet i tillegg med en halvtime fysisk aktivitet.
Dyrstad tror de fleste foreldrene også var positive til prosjektet.
– De vet jo hvor trøtte ungene deres er om morgenen. Og de har nok møtt mer forståelse for at det er litt jobb å lage matpakke hver dag, ler han.
På grunn av logistiske utfordringer med møter og treninger, ser Dyrstad at det blir vanskelig å skulle fortsette den seine skolestarten.
– Det var litt unntakstilstand. Men i forbindelse med prosjektet om kroppen, helse og kosthold, er det et poeng å se hva som skjer når man endrer såpass mye på elevenes tidsplan.