Troy i samtale med mamma Monica Tangen. Tora i bakgrunn.

Mangel på spesialundervisning fikk Monica til å ta barna ut av skolen

På fire år klarte ikke skolen å lære barna hennes å lese. – Jeg angrer på at jeg ikke tok de ut tidligere, sier Monica Tangen.

Publisert Sist oppdatert

– Sønnen min hadde gått glipp av 4000 timer spesialundervisning, viser mine beregninger. Kommunen klarte ikke å gi han det han hadde krav på. Situasjonen var til slutt så akutt at spesialisthelsetjenesten var oppriktig bekymret for helsen hans, sier firebarnsmor Monica Tangen. 

– Da tok jeg han og tvillingsøsteren ut av skolen. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det tidligere.

Nesten to år har gått siden hun valgte å undervise de to yngste barna hjemme. 

I dag er tvillingene 11 år. Troy har cerebral parese og søsteren Tora har også hatt vedtak om spesialopplæring på grunn av ADHD.

– Før jeg tok dem ut av skolen ba jeg PPT teste begge for å kunne fastslå hvordan de lå an faglig. Testene viste at tvillingene kunnskapsmessig lå på førskolenivå. De gikk i fjerde klasse og ingen av dem kunne lese. Etter 1,5 år med hjemmeundervisning viste tilsynet en sterk faglig forbedring i alle fag, forteller Monica.

Fikk medhold

Familien Tangen bor i Bodø. I 2023 stilte de opp i en reportasje hos NRK. Da hadde Monica klaget kommunen inn til Statsforvalteren, fordi Troy ikke fikk spesialundervisningen han skulle ha. På det tidspunktet hadde han vedtak om 25 timer ekstra støtte i uka. 

Monica hadde en mistanke om at alt ikke var som det skulle være og ville undersøke hva slags hjelp han fikk på skolen.

– Jeg ba om en oversikt over hvem som har gitt spesialundervisning, når den er gitt og hva har han fått av undervisning. Det svaret var det ingen som kunne gi meg. 

Da hun spurte sønnen sin om hva han hadde gjort på skolen var ikke svarene beroligende.

Læringsspill er populær blant elevene hjemme hos Monica.
En lærer både ved å spørre og svare.

– Han sa at han hadde lekt på allrommet, hjulpet til med å koke blomkålsuppe eller bakt muffins.

Dette sier loven

§ 22-5. Privat grunnskoleopplæring i hjemmet

Foreldre har plikt til å melde fra til kommunen dersom de skal gi barna privat grunnskoleopplæring i hjemmet.

Den private grunnskoleopplæringen i hjemmet skal oppfylle kravene til formålet med opplæringen i § 1-3, kravene i § 1-4 andre ledd om at opplæringen skal være i samsvar med læreplaner for fag og § 1-6 første ledd om fag- og timefordelingen, forbudet mot forkynning i § 14-5 og kravene i § 14-7 til hvordan opplæringen om emnene kristendommen, religion, livssyn og etikk skal legges opp.

Kommunen skal føre tilsyn med at den private grunnskoleopplæringen i hjemmet oppfyller kravene i andre ledd. Når kommunen får melding om at et barn skal få slik opplæring, skal kommunen åpne tilsyn innen tre måneder etter at opplæringen tar til. Kommunen kan kreve at barn som får privat grunnskoleopplæring i hjemmet tar prøver som kan vise om opplæringen oppfyller kravene i andre ledd.

Dersom opplæringen ikke oppfyller kravene i andre ledd, skal barnet gå på skolen.

Kilde: Lovdata, Opplæringsloven

Hos Statsforvalteren fikk Monica Tangen fullt medhold.

Fortvilet situasjon

I vedtaket fra januar i 2023 pålegges Bodø kommune straks å få på plass den ekstra undervisninga og hjelpen Troy etter loven skulle ha hatt. 

Skolen skulle gi Troy 10 timer per uke med spesialpedagogikk, 2 timer per uke med fagarbeider i basseng eller kroppsøving, og 13 timer per uke for oppfølging og hjelp i øvrige fag og aktiviteter.

Men slik ble det ikke. Verken Troy eller tvillingssøster Tora fikk undervisningen de skulle ha. 

– Det handlet ikke om lærerne, men om vilkårene og ressursene de har.. Men jeg kunne uansett ikke la min sønn fortsette på en skole der han ikke fikk nødvendig opplæring og der han ikke hadde det bra. De ansatte som skulle ta vare på ham fantes ikke, sier Monica. 

– Vi vurderte skolebytte, men det fikk vi ikke tillatelse til. Rektor på nærskolen sa nei og da rettet kommunen seg etter det.

Monica Tangen sier de stod i en fortvilet situasjon.  

– Vi har fått huset spesialtilpasset for rullestol, så det krever veldig mye skal vi flytte på oss. Etter å ha snakket med lederen av Norsk Hjemmeundervisningsforbund fikk jeg tro på at jeg kunne klare dette selv.

Det å flytte skoledagene hjem har vist seg å være bra på mange måter.

– Hvis Troy har sovet dårlig har vi mulighet til å starte dagen senere. Han spiser bedre, har gått fra å være undervektig til å bli normalvektig, forteller Monica. 

Undervisningen har hun også fått stadig mer dreisen på. Det første hun gikk i gang med var leseopplæring. 

– Jeg var selv glad i skole og har mange lærere rundt meg. Min egen mor er pensjonert lærer og tante og onkel er lærere. Etter hvert som vi holder på, blir jo jeg også stadig bedre på å være hjemmelærer.

Flaggermussafari

Monica dokumenterer og lager album over hvilke aktiviteter de er med på.

– Vi har vært på flaggermussafari og paraklatring, er engasjert i miljøagentene og har egen kjøkkenhage med poteter, så vi gjør masse i tillegg til tradisjonell innlæring. Under samisk uke var vi først på guidet tur sammen med turister og fikk alt på engelsk, så fikk vi et eget opplegg med guiden. Det var veldig gøy og lærerikt for oss alle.

Gaming kan også være både læring, avkobling og lek.

Hjemmeskolen følges opp av en tilsynslærer, slik loven krever (se faktaboks). Monica synes det er viktig at det føres tilsyn, sånn at hun kan dokumentere at tvillingene har den progresjonen som er forventet.

Hva skal til for å ha hjemmeundervisning?(fulltid)

I Norge er det opplæringsplikt, ikke skoleplikt. Det er foreldrenes ansvar å påse at barna får den grunnskoleopplæringen de har rett til. Dette kan foreldrene gjøre gjennom å ha barna i den offentlige skolen, i en privatskole eller gjennom privat hjemmeundervisning. 

Hvis du vil ta barna dine ut av skolen må du melde i fra til kommunen. Da overtar du ansvaret for opplæringen av barnet ditt.  

Man kan starte hjemmeundervisning når som helst i skoleåret.

Det er ingen krav til lengden på hjemmeundervisning – den kan vare fra uker til år.

Du får ingen økonomisk kompensasjon.

Opplæringen trenger ikke skje på en viss måte eller følge et fast program, men kunnskapsmålene i læreplanen er mål for hva elever skal kunne på ulike trinn.

Kommunen plikter å føre tilsyn med hjemmeundervisning.

Noen kommuner bidrar med bøker og utgiftsdekning.

Kilde Norsk hjemmeundervisningsforbund

– Vi har også fysioterapeut og ergoterapeut som kommer hjem til oss for å ha oppfølging med Troy, så hva som foregår i vårt hjem er det flere som kan fortelle om. Det er veldokumentert hvilken barndom mine barn har, sier hun.

Men selv om barna har hjemmeskole mottar Bodø kommune fremdeles tilskudd for dem. Det får kommunene for alle barn i skolealder uavhengig av om de er på skolen eller undervises hjemme.

– Men vi får ikke et viskelær av kommunen. Jeg synes det er smålig at vi ikke kunne beholde læremidlene og vi har også mistet retten på PPT. De har ikke lov til å veilede oss en gang, forteller Monica. 

– Dette praktiseres forskjellig fra kommune til kommune. Vår kommune har vist seg å være særs streng, andre kommuner har til sammenligning valgt å gi foreldre full tilgang på alle læremidler samt PPT. Alt vi trenger av undervisningsmateriell må vi skaffe selv. Noe kan vi låne på biblioteket, men det meste kjøper jeg. Noe kan vi dele med andre hjemmeundervisere.

Leser under dyna

Monica er ikke i jobb selv. Hun mottar uførestønad.

– Det hender jeg har dårlige dager jeg også, men vi klarer å få gjort det vi har planlagt. Det at jeg er ufør gjør det lettere å ha skole hjemme, sier hun. 

– Da tvillingene fortsatt gikk på skolen hendte det at jeg måtte ha Troy hjemme eller hente tidligere fordi manglet personale. Det hadde ikke vært mulig for meg å ha full jobb da heller. Troy har BPA-ordning her hjemme også, så hverdagen vår går i hop fint nå.

Tora har blitt så flink til å lese at hun av og til leser til langt på natt.

Fra og ikke kunne lese, har mammas undervisning åpnet en ny verden for datteren også. 

– Det hender ikke rent sjelden at hun sniker med seg en bok under dyna for å lese. Har vi ikke noe viktig vi skal neste morgen, lar jeg henne lese litt lengre enn hva hun kunne gjort hvis hun skulle opp og på skolen. Det er mange fordeler ved å kunne legge opp sine egne skoledager, sier Monica.

Hvor lenge hun kommer til å fortsette med skole hjemme er hun imidlertid ikke sikker på.

– I vert fall ut barneskolen, så får vi se, sier mammalæreren.

Kommenterer ikke

Assisterende kommunedirektør for oppvekst Anna Margrethe Welle i Bodø kommune sier at de ikke kommenterer enkeltsaker, men bekrefter at de ikke gir noen form for økonomisk støtte til dem som velger hjemmeskole. 

– Skoleeier har ikke en plikt til å dekke utgifter til privat opplæring, sier Welle. 

Hun henviser til loven og retningslinjer kommunen har utarbeidet for de foresatte som tar barna ut av skolen for å undervise dem selv.

– Kommunen skal føre tilsyn med at den private grunnskoleopplæringa i hjemmet oppfyller kravene i loven. Når kommunen får melding om at et barn skal få slik opplæring, skal kommunen åpne tilsyn innen tre måneder etter at opplæringa tar til. Kommunen kan kreve at barn som får privat grunnskoleopplæring i hjemmet, tar prøver som kan vise om opplæringa oppfyller kravene i andre ledd. Dersom opplæringa ikke oppfyller kravene i andre ledd, skal barnet gå på skolen, sier Welle.

Dagene tilpasses av mamma Monica som er lærer for tvillingene sine Troy og Tora.

 

 

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS