Ill.foto: Mostphotos
Ikke rør elevkursene!
Debatt: For mange hørselshemmede barn og ungdom har elevkursene vært av uvurderlig betydning. Nå står de i fare for å miste dette tilbudet.
Hørselshemmede barn
fortjener et pusterom fra utenforskapet sammen med andre i samme situasjon.
Elevkurs er et tilbud som Statped
tilbyr hørselshemmede elever og deres foreldre. Nå er det fare for at dette
viktige tilbudet kan forsvinne fra Statped.
La oss slå klart fast, det er en dårlig ide.
De fleste
hørselshemmede barn og ungdom har så langt vært heldige og fått «vokse opp» på
elevkurs. Det har vært av uvurderlig betydning for så mange. Anja Sandnes i
HLFU beskriver det slik for oss:
«Da jeg var liten
trodde jeg at jeg var alene med hørselstapet. Ensomheten var enorm og jeg
klarte ikke å akseptere det å være annerledes, noe som sleit på barndommen min,
det var veldig mørkt. Jeg var «hun som hørte dårlig og hadde mikrofoner i
klasserommet». Lyspunktet mitt var elevkursene i regi av Statped
fra 2. klasse til 10. klasse.
Der møtte jeg mange andre på egen alder med
hørselsutfordringer. Vi fikk et utrolig godt fellesskap. Det å møte andre i
samme situasjon på samme alder fra hele landet hjalp meg å akseptere
hørselstapet mitt, og jeg følte meg mindre ensom. Hva jeg hadde gjort uten
elevkurs vet jeg ikke. Jeg møtte et miljø der dårlig hørsel for en gangs skyld
var normalt, og det ble et trygt sted å være. I nærmiljøet mitt var det få og
ingen hørselshemmede. Hørselstap er et usynlig handikap som det er ganske
ensomt å leve med».
Elevkursenes fremtid
Statped,
som er en nasjonal etat skal gi råd og kunnskap til kommuner og fylkeskommuner
om tilrettelagt opplæring. Tjenestene de gir er avgjørende for at hørselshemmede
barn og unge skal få en god og tilrettelagt opplæring. Statped
er under omorganisering, og en spesiell bekymring for Hørselshemmedes
Landsforbund (HLF) er hva som vil skje med de viktige elevkursene, en av de få
møteplassene for hørselshemmede barn og unge har i dag.
Elevkurs har vært
gjennomført siden begynnelsen av 1990-tallet. Målet har vært å bygge identitet,
bli bedre kjent med hørseltapet og ikke minst møte andre elever med de samme
utfordringer. Målgruppen har vært 2.-10. klasse i grunnskolen. I en hverdag
preget av utenforskap for mange hørselshemmede elever har dette vært en arena
for læring og for sosial inkludering. Et viktig tilbud hvor også foreldre har
hatt mulighet til å få kunnskap og dele erfaringer med andre i samme situasjon.
Hjemkommuner
Statped
sier selv de er i en prosess hvor de vurderer elevkursene, her peker de også på
elevens hjemkommune. Dette er en dårlig ide ettersom det er få hørselshemmede
elever i hver kommune, og kompetansen på hørsel er en mangelvare.
Lytt til oss
Barn
og unge med hørselsutfordringer må kunne fortsette å fysisk møte hverandre, for
å få erfaring og kunnskap, og for mange – for å få et pusterom fra utenforskap
og ensomhet. Før avgjørelser tas har vi et viktig budskap: Lytt til
brukerorganisasjonene, lytt til Anja!