Det er for få utdannete lærere, erkjenner forskningsminister Iselin Nybø. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Nybø: Mangel på utdannede lærere er en utfordring
Forskningsminister Iselin Nybø erkjenner at det er for få utdannede lærere, men mener regjeringens satsing på lærerutdanningen vil gi resultater.
Utdanning skrev tidlig i høst at det ved studiestart var 190 ledige studieplasser ved grunnskolelærerutdanningene. Ved Nord universitetet var det 50 tomme seter da studieåret startet.
Mona Fagerås i SV stilte forskningsministeren et spørsmål om dette i Stortinget. Nybø mener dette er et øyeblikksbilde, og mener bildet vil se annerledes ut senere i høst. Men forskningsministeren innrømmer likevel at det trengs flere nyutdannede lærere.
«Samtidig er jeg enig med forslagsstilleren i at det er en utfordring med mangel på utdannede lærere. Regjeringen erkjenner at tilgangen til kvalifiserte lærere er for liten, særlig i enkelte steder i landet, og at dette vil være en utfordring også i årene som kommer. Regjeringen arbeider derfor systematisk med å sikre rekrutteringen til læreryrket og lærerutdanningene, blant annet gjennom oppfølging av strategien Lærerutdanning 2025.»
Ufaglærte lærere
Fagerås er fra Nord-Norge og er særlig bekymret over situasjonen i nord. Svaret fra Nybø imponerte ikke Fagerås.
– Regjeringen styrer med åpne øyne mot økt lærermangel. Det haster med å ta grep, men ingen strakstiltak blir iverksatt, sier Fagerås. Hun frykter at mangel på utdannede lærere vil ramme landsdelen hardt.
– Etter dette svaret er det ikke bare rektor ved Nord Universitet som ligger våken om natta på grunn av fremtidens lærerkrise i Nord-Norge. Det gjør jeg også. Mine barnebarn kommer sannsynligvis til å bli undervist av en ufaglært lærer fordi regjeringa driver symbolpolitikk du må være høyremedlem for å forstå, sier Fagerås.