Silje Marie Bentzen. Foto: Marianne Ruud
Pedagogstudentene ønsker seg meritterte forelesere
Pedagogstudentene vil ha krevende og motiverende studier, samt dyktige forelesere. Men leder Silje Marie Bentzen er kritisk til at kunnskapsministeren bagatelliserer overfylte lesesaler.
– Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mener «lærerstudiet er preget av lav studieinnsats og at forventningene til studentene er for lave.» Hva er din kommentar til det?
– Vi er opptatt av at våre utdanninger skal være krevende og motiverende. Vi ser at lærerstudentene får gode karakterer, men at de likevel ikke alltid møter forberedt. Det må være en selvfølge at studentene bruker tid på studiet og at de møter forberedt, men det forutsetter at utdanningene stiller høye krav og at undervisningen er engasjerende, sier Silje Marie Bentzen til Utdanning.
Regjeringen vil innføre en meritteringsordning for dyktige forelesere.
– Er det bra for studentene?
– Vi støtter regjeringen fullt ut i å innføre en meritteringsordning for dyktige forelesere. Gode og engasjerte forelesere er en forutsetning for kvalitet i utdanningene. Våre utdannere må være rollemodeller for vårt framtidige yrke som lærere i barnehage og skole. Det er viktig at man jobber godt med kriteriene og gir institusjonene rom, rammer og tid til innføringen av et nytt system, sier hun.
– Overfylte forelesningssaler hindrer kvalitet
– Torbjørn Røe Isaksen mener en overbooking på 32.000 plasser stort sett dreier seg om studenter som har valgt feil eller som ikke møter. Er du enig?
– Det er vi svært uenige i. Vi mener overbooking hovedsakelig skyldes at finansieringssystemet premierer studentgjennomstrømning framfor kvalitet. Det er bekymringsfullt at institusjonene overbooker, og dermed ikke gir god nok oppfølging av studentene. Overfylte forelesningssaler og liten oppfølging, er et hinder for kvalitet.
Kunnskapsministeren mener manglende studiefinansiering ikke forklarer det høye frafallet i høyere utdanning. Det begrunner han med at for eksempel arkitektstudentene bruker langt mer tid på studiene og fullfører i høyere grad enn lærerstudentene, selv om studiefinansieringen er lik.
– Vi mener at studiefinansieringen må gjøre det mulig å være heltidsstudent. Vi er likevel enige med Isaksen i at dette ikke er den eneste forklaringen. En viktig forklaring kan være hvordan de ulike utdanningene er finansiert, og dermed hvor god oppfølging studentene får i de ulike studiene, sier Bentzen.
Vil ha tettere kobling mellom praksis og teori
– Stortingsmeldingen foreslår stillinger som praksisprofessorer. Er det et bra tiltak?
– Praksisprofessorer er et nytt begrep for oss, men Pedagogstudentene støtter selvfølgelig en tettere tilknytning mellom teori og praksis. Vi er svært positive til økt bruk av delte stillinger, og mener det er en forutsetning at våre lærerutdannere har erfaring fra og kunnskap om praksisfeltet, sier hun.
– Hva mener Pedagogstudentene er de viktigste tiltakene for å høyne kvaliteten på barnehagelærer– og lærerutdanningene?
– Pedagogstudentene mener kvalitet i utdanningene avhenger av god finansiering og gode rammer der institusjonene har en tydelig faglig autonomi. Det må gjøres attraktivt å bli lærerutdanner, og jobbes med rekruttering, slik at vi får de beste utdannerne. Det må også jobbes kontinuerlig med koblingen mellom forskningsforankring og profesjonsnærhet, og legges til rette for gode praksisordninger som sikrer at studentene opplever sammenheng i studiet, avslutter Pedagogstudentenes leder.