Karakterboka til Høgskolen i Telemark

Det er et gjennomgående trekk at en del av studentene har for svak faglig bakgrunn ved begynnelsen av studiet og at dette har negativ virkning på læringsarbeidet i utdanningen.

Det skriver komiteen som i regi av Nokut har vurdert allmennlærerutdanning ved landets høyskoler. Utdanning vil bringe utdrag av ”karakterbøkene” for de enkelte institusjonene.

 

Allmennlærerutdanningen ved Høgskolen i Telemark utgjør en vesentlig del av institusjonens drift. Høgskolens sterke tradisjon innenfor praktisk-estetiske fag setter sitt preg også på allmennlærerutdanningen. Søkertallene er svært forskjellige på de ulike studiestedene.

 

Det er et gjennomgående trekk at en del av studentene har for svak faglig bakgrunn ved begynnelsen av studiet og at dette har negativ virkning på læringsarbeidet i utdanningen.

 

Andelen førstestillingskompetanse hos de ansatte ligger litt under landsgjennomsnittet, og er lav eller manglende i noen fag. På kort sikt kan det derfor være en fordel om høgskolen henter inn førstestillingskompetente fra andre fagmiljøer og avdelinger til oppgaver i allmennlærerutdanningen.

 

Allmennlærerutdanningen har ingen spesiell forskningsstrategi, men prioriterer likevel i praksis profesjonsrettede og praksisnære prosjekter. Studentene ga ikke uttrykk for at de anså det som viktig eller nyttig at de tilegnet seg forskningskunnskap, eller holder seg oppdatert innenfor skoleforskning.

 

Som ved de fleste andre institusjonene, arbeides det godt med å styrke fagdidaktikken i fagene, men komiteen anser likevel at en fortsatt har en vei å gå på dette området.

 

Komiteen registrerer også at faglærere og studenter gir uttrykk for ulik oppfatning i spørsmålet om tilstrekkelig vekt på fagdidaktikk. Studentene savner didaktikk og profesjonsrelevans, mens lærerne viser til at didaktikken er integrert i fagene.

 

Øvingslærerne savner kunnskap om studieprogrammet slik at de kan ta utgangspunkt der med sin praksisveiledning. Faglærerne på høgskolen underviser på flere av studiestedene, og har derfor begrensete muligheter til å delta aktivt i studentenes praksisperioder. Imidlertid har høgskolen organisert det slik at studentene er på én og samme praksisskole hvert hele år, noe som gir kontinuitet og forutsigbarhet.

 

Anbefalinger

Høgskolen bør vurdere en mer aktiv rekrutteringspolitikk for å øke studenttallet på allmennlærerutdanningen.

 

Høgskolen bør utforme en egen forskningsstrategi for allmennlærerutdanningen.

 

Høgskolen bør drøfte vektlegging og harmonisering av fag og fagdidaktikk i undervisningsfagene for å klargjøre hva som legges i begrepet og treffe tiltak for å forbedre forståelsen av fagdidaktikkens betydning i utdanningen.

 

 Høgskolen bør finne frem til en bedre ordning for kommunikasjonen med praksisskolene og treffe tiltak for å trekke øvingslærerne mer inn i undervisningen i studiet.

 

(fhn)