Høyre ut mot forslag til ny inntaksmodell i Oslo: – En gavepakke til private skoler
Høyres Mehmet Kaan Inan kaller byrådets forslag til ny inntaksmodell i videregående i skole en Lotto-modell.
Tirsdag kveld kunne Utdanningsnytt fortelle at byrådet vurderer ny inntaksmodell i videregående skoler i Oslo som blander elever med ulikt karaktersnitt.
Bakgrunnen for forslaget om en ny inntaksordning, er et ønske fra byrådet om å motvirke segregering og få flere elever til å fullføre videregående opplæring.
– I dag er skolene som er vanskeligst å komme inn på, hermetisk lukket for elever som har under 5 i snitt fra ungdomsskolen. Denne modellen vil gjøre at alle elever har mulighet til å komme inn på alle skoler, sier skolebyråd Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) til Aftenposten.
Dette mener skolepolitisk talsmann for Høyre i Oslo, Mehmet Kaan Inan, viser at SV ikke er opptatt av elevenes frihet, skriver NTB.
– Det som kommer til å skje nå, er at halvparten av plassene fylles opp med topp motiverte og faglig sterke elever, og resten fordeles etter en Lotto-modell hvor det ikke spiller noen rolle om du har én i snitt eller en sterk firer, sier Inan, til NTB.
– Dette advarer vi sterkt imot, sier Inan, som tror at mange vil vende de kommunale skolene ryggen dersom valgfriheten blir tatt fra elevene.
Les også: Simon Malkenes: – Oslo bystyre kan lykkes med å gjøre skolen mindre segregert
– Gavepakke til private skoler
Byrådet mener ifølge Utdanningsnytt at en ny modell for inntak ikke alene løser problemet med segregerte skoler, men at elevenes muligheter vil bli likere.
Blandingsmodellen er en av de tre modellene som var med i siste runde av vurdering i inntaksutvalget, som ble nedsatt i 2018.
Progresjonsmodellen, som måler progresjon i løpet av ungdomsskolen, er også vurdert, i tillegg til en modifisert karakterbasert modell.
Høyre mener også at dette er en gavepakke til de private skolene i Oslo.
– Tar du valgfriheten fra elevene, vil mange vende de kommunale skolene ryggen. Jeg tror mange elever fra ressurssterke familier heller vil søke seg til en av Oslos gode private videregående skoler enn å være med på dette radikale skolepolitiske forsøksprosjektet, sier Inan.