Lyspunkt og mørke i Palestinakonflikten
Det er ikke mange lyspunkt i skildringer av oppveksten til palestinske barn. Gaza ligger utbombet mens den massive muren og alle sjekkpunktene på Vestbredden minner enhver om okkupasjonens jernhånd.
Som en avveksling kunne vi i Utdanning nr. 10 lese om læreren fra Betlehem som var kåret til verdens beste lærer for sin undervisning i ikkevoldelig konfliktløsning. I sin gratulasjon sa pave Frans at Hanan Al Hroub fikk prisen for betydningen hun gir lek i undervisningen. I Utdanning nr. 12 er Turid Storøy-Qvale derimot mer opptatt av at utdanningen i de palestinske områdene er «Opplæring i hat og terror» slik en rapport utgitt i 2015 av Palestinian Media Watch (PMW) hevder.
PMW ble grunnlagt og ledes av ekstremist og settler Itamar Marcus, opprinnelig fra New York, i dag bosatt i en ulovlig bosetning på Vestbredden. Marcus har fra første stund forsøkt å sverte de bistandsavhengige palestinske selvstyremyndighetene. I 1998 hevdet Marcus at innholdet i de første palestinske lærebøkene viste en fiendtlig holdning til Israel. En av dem som gransket påstandene var professor Nathan Brown ved George Washington University. Brown slaktet rapporten til Marcus og påpekte at påstandene om Israel-fiendtlige holdninger var grunnløse. Ifølge professoren ville en tilsvarende gransking av israelske lærebøker gitt et meget negativt bilde. I 2013 slo en israelsk dommer fast i en rettssak i Tel Aviv at Marcus tar sitater ut av sin sammenheng og trekker fram enkelthendelser som ikke er representative. Likevel har ‘Med Israel for Fred’ valgt å oversette PMWs rapport.
Israel forsøker med god hjelp fra PMW å frata palestinerne retten til å bygge opp et selvstendig utdanningssystem og formidle sin historie og kultur.
Palestinske ledere stemples som terrorister. Parlamentarikeren Marwan Barghouti, som Israel kidnappet og fengslet, blir av mange kalt palestinernes Mandela. Nylig nominerte erkebiskop Desmond Tutu ham til Nobels fredspris for hans vedvarende kamp for fred, mens PMW stempler Barghouti som terrorist.
Hanan Al Hroub avviser at palestinske skolebarn læres opp til å utøve vold mot israelere slik Storøy-Qvale hevder: «Mitt budskap til de som sier dette, er at alle barn bør bli beskyttet mot vold ... Volden som noen palestinske barn utøver, er en reaksjon på volden rundt dem. Jeg vil skape et trygt miljø for læring. Jeg kan ikke påvirke omgivelsene, men jeg kan påvirke barnet. Det er min filosofi." Al Hroubs ord og anerkjennelsen hun blir møtt med er lyspunkt i en situasjon som blir stadig mer dyster.