Elever banner på morsmålet som læreren ikke kan
En dansk studie viser at de arabiske ordene elevene brukte, ofte var banneord eller ord som ble brukt til å mobbe andre.
I forbindelse med sitt doktorgradsarbeid filmet Jalal El Derbas to sjetteklasser i fem måneder. Da han analyserte filmene, oppdaget han at det foregikk lite læring på morsmålet.
– All mobbingen foregikk på arabisk. Alle de stygge og onde ordene ble sagt på arabisk. De arabiske guttenes hierarki skaper et meget voldelig miljø. Jeg har videoopptak av grov seksuell sjikane av arabiske jenter. Jeg har også filmet sekvenser der arabiske gutter mobber en somalisk gutt på en virkelig fæl måte. Du kan se tårer i øynene til han som blir mobbet. De ødelegger ham. Det er veldig voldsomt, sier Jalal El Derbas til den danske avisa Berlingske Tidende.
Tospråklig
Språkforskere har fastholdt at et godt og utbygd morsmål er viktig fordi en da kan bruke morsmålet til å forstå begrep og lære akademiske ferdigheter via morsmålet.
– Selv om jeg hørte på elevenes kommunikasjon seg imellom igjennom en time og tjue minutter kunne jeg ikke finne ut hvilket fag de var i gang med. De jobbet overhodet ikke med faglige oppgaver. Fem minutter før de skulle inn i klassen igjen, finner de en kamerat som har gjort oppgaven, kopierer besvarelsen før de leverer. Hvis man gjør det dag etter dag, vil selvfølgelig resultatet bli en fiasko, sier forskeren.
Foreldrene er fraværende
Jalal El Derbas tror ikke det er veien å gå å forby bruken av arabisk i klasserommet. Han mener det vil være en god idé å utarbeide faglige oppgaver på morsmålet, slik at de lærer seg å bruke språket sitt på en ordentlig og positiv måte.
– Dessuten sier mange av lærerne at foreldrene må på banen. Kanskje ville det ha vært en idé at foreldrene var til stede i klassen for å se hvordan barna oppfører seg. Ingen av foreldrene ville ha akseptert at deres barn oppførte seg på denne måten, sier Jalal El Derbas til avisa.