Kunnskapsministeren: Norske lærere står fritt til å vise Muhammed-karikaturer
Kunnskapsministeren slår fast at norske lærere kan vise frem karikaturer i undervisningen. Samtidig advarer forskere ved NTNU i Trondheim mot å bruke mye tid på vold og terror når man skal undervise om islam i skolen.
– Man bør spørre seg, hvor mange timer man har til å undervise om islam i løpet av et år, og hvor mange av dem det er rimelig å vie til terror, sier førsteamanuensis Camilla Stabel Jørgensen ved institutt for lærerutdanning på NTNU, til Klassekampen.
Hun peker på at forskning viser at å bruke dagsaktuelle hendelser i undervisningen om islam kan gi et skjevt bilde av religionen.
Eli-Anne Vongraven Eriksen, spesialist på islam ved lærerutdanningen på NTNU, er enig.
– Det betyr ikke at man ikke skal bruke denne typen hendelser i undervisningen, men man må unngå at elevene bare sitter igjen med det negative, sier Eriksen.
Les også: Demonstrasjoner varslet i Frankrike etter lærerdrapet
Kan vise frem karikaturer
Da kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) gjestet Dagsnytt 18 på NRK mandag kveld uttalte hun at norske lærere kan vise fram Muhammed-karikaturer i undervisningen dersom de mener det er relevant.
– Hva som er viktig å få vist fram og hvilke debatter som er viktige og relevante, kommer an på situasjonen. På ett tidspunkt er dette relevant, i en annen sammenheng er det ikke like relevant. Jeg har stor tillit det faglige skjønnet lærerne viser her, sier hun.
I Frankrike fredag ble den 47 år gamle historielæreren Samuel Paty drept etter å ha gjort nettopp det i undervisningen på skolen der han jobbet. Paty skal ha brukt tegningene når han underviste om ytringsfrihet, som ble en del av timeplanen etter terrorangrepet mot satiremagasinet Charlie Hebdo i 2015.
Melby (V) mener det er skremmende at en lærer kan bli drept for å vise fram en karikatur i undervisningen.
– Denne læreren gjorde en viktig jobb med å ruste elevene til å ta del i demokratiet og bruke ytringsfriheten. Det at han blir drept fordi han gjør akkurat det, er skremmende og forferdelig. Ytringsfrihet og menneskerettigheter er overordnede verdier i den norske læreplanen. Det er opp til lærerne å avgjøre i hvilket fag og hvordan de vil lære elevene om dette, sa Melby på Dagsnytt 18.
Ikke farlig
Eli-Anne Vongraven Eriksen ved NTNU sier det ikke finnes noe enkelt ja- eller nei-svar på om det er riktig å vise Muhammed-karikaturer i undervisningen.
– Det er ikke nødvendigvis sånn at man må vise bildene for å få en fruktbar undervisning om karikaturstriden, sier Eriksen.
Jørgensen sier hun tror ikke det oppleves som farlig å vise slike bilder, «de aller, aller fleste steder i Norge».
(©NTB)