Ill.foto: Mostphotos
Pålagt arbeid styrker ikke den tynnslitte tilliten mellom lærerne og arbeidsgiver
Debatt: – Pålagte sensoroppdrag er nok et alvorlig eksempel på det jeg kaller rovdrift i skolen
I januar skrev jeg om faren for at det muntlig eksamen i Ålesund kunne bli avlyst. Grunnen var ifølge lærerne at mange
ikke ville ta sensoroppdrag på grunn av høyt arbeidspress. Mange var rett og
slett utslitte.
I tillegg har tvungen lønnsnemd og arbeidsgivers behandling
gjort at mange lærere ikke ønsker å strekke seg utover kjerneoppgavene.
Nå varsler kommunen at de har funnet en løsning på problemet.
De vil rett og slett beordre lærere
til å ta sensoroppdrag.
Til nå har sensoroppdrag på annen skole enn der man jobber,
vært frivillig. Når Ålesund vil endre praksisen og ta i bruk tvang, melder noen
alvorlige problemer seg.
Det første er det rent prinsipielle. Sensoroppdrag på annen
skole, er ikke en del av arbeidsoppgavene som ligger til en lærerstilling.
Dette er grunnen til at det er definert som et oppdrag og at det ikke er
lønnet, men honorert. Hvilken dør åpner man egentlig dersom man godtar at folk
kan pålegges arbeidsoppgaver som verken tilhører stillingen eller
arbeidsplassen deres?
Det andre problemet er kvaliteten på sensuren. Sensur er en
kompleks oppgave som krever både kompetanse, engasjement og oppmerksomhet. Ved
å gjøre sensur tvangspålagt, står man i fare for å svekke hele
eksamensordningen.
Les også: Løsningen på sensorproblemet
Det tredje problemet, og kanskje det mest alvorlige, er hva
dette gjør med lærerne. Mange lærere melder allerede om at de er slitne og
demotiverte. Dette er et av de grunnleggende problemene i skolen. Hvordan
tenker Ålesund og andre kommuner at mer pålagt arbeid skal bidra til å løse
dette problemet?
Rovdrift i skolen
Et annet spørsmål er hvordan Ålesund tenker at dette skal
hjelpe på den tynnslitte tilliten mellom lærerne og arbeidsgiver.
Pålagte sensoroppdrag er i det hele tatt nok et alvorlig
eksempel på det jeg kaller rovdrift i skolen. Det er en form for drift hvor
kravene og presset øker uten anerkjennelsen og rammene som er nødvendige for å
kunne innfri. Lærerne er satt sjakkmatt.
Det er på tide med en helomvending i skolepolitikken. En god
start vil være at politikere og kommuner legger fra seg ideen om at mer pålagt
arbeid er en løsning.