Ill.foto: Freeimages
Ny inntaksordning til høyere utdanning
Debatt: Forslaget om fjerne muligheten til å ta opp igjen fag du har bestått, er et tveegget sverd.
Hva er et rettferdig
inntakssystem, og hvordan skal samfunnet få utdannede unge mennesker raskere ut
i arbeidslivet? Dette er noen av problemstillingene som opptaksutvalget har
belyst i sin NOU 2022:17 Veier inn – ny modell for opptak til universiteter og
høyskoler. Utvalget har gått grundig gjennom dagens ordning, og forslagene de
kommer med vil utvilsomt føre til en endring i videregående opplæring, ja helt ned
i ungdomsskolen, og vil endre dynamikken mellom lærer, elev og hjem.
Utvalgets målsetning
er å få unge voksne raskere gjennom studier, slik at de kan bli gode
skattebetalere i andre enden. Dette er en intensjon som tjener både
enkeltindivid og samfunn godt, men er livet alltid så strømlinjeformet? Har
utvalget tatt i betraktning at livet ofte byr på utfordringer? Enkeltpersoners
helse, familiesituasjoner og samfunnets håndtering av kriser som Covid kan
bidra til at ens livsvei ikke går i en strak linje fra ungdomsskole, til
videregående, gjennom høyere utdanning og ut i arbeidslivet.
Et av forslagene fra
utvalget er å fjerne ekstrapoeng for alder, real- og språkfag,
førstegangstjeneste (med noen forbehold) og kjønn. Det er lett å forstå
intensjonen bak forslagene, men det river i hjertet til en realfagslærer.
Realfagene danner et viktig grunnlag for den videre faglige progresjonen innen
svært mange studieretninger. Forslagene vil utvilsomt føre til endringer i
fagvalgene til elevene, og flere høyskoler må basere seg på forkurs i realfag
for å sikre seg at elevene har forventede forkunnskaper for å mestre det
faglige nivået på studiet.
Fjerne muligheten til å ta opp fag
Det mest kontroversielle
forslaget er derimot å fjerne muligheten til å ta opp igjen fag som privatist i
fag du har bestått. Får du en karakter i et fag, så har du den karakteren for
evig og alltid. Man skal bare kunne ta fag som privatist dersom du ikke har
faget fra før. Dette forlaget er et tveegget sverd som utvilsomt vil spille inn
på dynamikken i klasserommet. Se for deg følgende scenario: en elev trenger et
visst snitt for å komme inn på ønsket studie, men prestasjonene til eleven
tilsier at vedkommende ikke når det snittet. Det kan selvsagt være fordi eleven
er en unnasluntrer, men hva hvis ikke?
Hva hvis eleven
sliter med spiseforstyrrelser, skilsmisse i hjemmet eller kjærlighetssorg?
Eller rett og slett ikke er moden nok? Skal livssituasjonen til eleven på det
tidspunktet avgjøre hvilket videre studie man kommer inn på, uten mulighet for
forbedring? Hva gjør dette med dynamikken i klasserommet?
Sterkt karakterpress
Vi ser for oss et sterkt
karakterpress både på elever og faglærere. For mange lærere vil løsningen være å lage
ekstra prøver for å forsøke å gi elevene mulighet til å forbedre karakteren. Man
kan også se for seg at prøver gjøres enklere for å gi flere muligheter for
bedre karakterer. Klager på karakterer vil også bli mer aktuelt enn noen gang,
da konsekvensene av karakterene blir førende for våre ungdommers framtid og
yrkesaktivitet.
Les også: Utvalg vil fjerne mulighet for å forbedre karakterer
Utvalget mener de har
løsningen på dette. Det settes av 20 prosent av alle studieplasser til en
opptaksprøve der man skal vise hva man har lært gjennom videregående skole ved
å ta en test ala CET i USA, eller en test som viser deres evne til å tilegne
seg kunnskap. Dette vil utvilsomt gi de elevene som i utgangspunktet hadde de
beste forutsetningene en ekstra sjanse til å komme inn på studiet. Vil dette
systemet være mer rettferdig for de mest sårbare ungdommene som kanskje mest av
alt trenger å komme inn på studier for å endre på deres sosioøkonomiske arv?
Vi tror ikke det. Mange
studenter som tar opp igjen fag bruker også denne tiden til å lære seg
studieteknikker, hente opp igjen kunnskap og ferdigheter som har ligget brakk i
noen år. Denne muligheten er ikke bare en forbedringsmulighet for karakterene,
men også en forberedelsesmulighet til et videre studieliv i høyere utdanning.
Det er mye med
forslaget til inntaksutvalget som er bra, men dette veier ikke opp for de
negative konsekvensene man får av å ta bort muligheten for å kunne ta opp igjen
fag. Opptakssystemet til høyere utdanning trenger sårt en revidering, men å
fjerne ungdoms muligheter til å rette opp gamle synder eller uforutsette
hendelser i livet, er trolig ikke veien å gå.