I en hylle i bakgrunnen skimtes en kuleramme, et par appelsiner og noen bøker. På tavla har lærerne Marius Evjenth og Jonas Finnanger skrevet «Hva er energi, og hva er strøm?»
– Er du klar for et lite eksperiment? sier Finnanger til kunnskapsminister Guri Melby som er på besøk.
Han trekker fram en magnet og en hvit papptallerken full av jernspon. Undervisningen er i gang, denne dagen med skolesjefen over alle skolesjefer med i timen.
Korona-viruset har ført til stengte skoler, og dermed har TV2 Skole kjørt i gang direktesendte undervisningstimer gjennom LiveU på Elevkanalen.
– Det har vært utrolig givende. Dette skal være undervisningstimer, ikke ren barne-tv. Så vi driver med det samme som vi gjør i klasserommet til vanlig, men vi gjør det foran kamera, sier Marius Evjenth.
Til vanlig er han kontaktlærer for en fjerdeklasse på Brynseng skole i Oslo. Nå får han undervise titusener av elever i direktesendte timer på tv.
75 000 seere første uka
Foreløpig viser tallene at kanalen traff et behov der ute. Første uka sendte de tre undervisningstimer og nådde rundt 75 000 elever og lærere bare gjennom nettsidene til Elevkanalen.
Timene sendes også direkte på en av TV 2s kanaler, og der er det ennå ikke kjent hvor høye seertallene er.
Undervisningen er lagt opp etter kompetansemålene i læreplanen, og forskjellige lærere hyres inn for å ha timene. Marius og lærerkollega Jonas har nå hatt to livesendinger sammen.
– Man kjenner på nervene, men det går fort over. Vi planlegger undervisningen som vi vil gjøre med en vanlig time, og så tilpasser vi det tv. Vi tester litt før sendingen for å se hva som fungerer og ikke. Men så er det også digg med liveformatet at ting trenger ikke å være perfekt. Vi kan senke skuldrene, sier Evjenth, som også har satt pris på at tv-kanalen ikke har tatt noe regi over undervisningsopplegget.
Underveis i direktesendingen kan elevene som ser på sende inn spørsmål, og det gjør de.
– Det er kjempekult. Jeg ville ikke stått og snakket en hel time til vanlig, jeg ville brutt det opp med å involvere elevene. Gjennom å sende inn spørsmål og få svar føler elevene at de er med på timen. Det hjelper også oss lærere, for da ser vi hva vi må klargjøre og utdype, sier Evjenth.
Kjørte i gang på tre dager
Det var Stian Barsnes-Simonsen i Nordic Screens, selskapet som produserer sendingene, som kom opp med ideen for litt over en uke siden. Han luftet den for TV2 Skole, men det ble først møtt med en viss skepsis.
– Det hørtes ut som skolefjernsyn, og vi tenkte vel at det var noe som døde ut på 1990-tallet, sier Anne Cathrine Gotaas, redaksjonssjef i TV2 Skole og pedagogisk ansvarlig for sendingene. Hun er selv pedagog og har jobbet i videregående.
– Men så skjønte vi at etterspørselen sannsynligvis var til stede, og at dette burde vi få til. Det ble verdens korteste planlegging. Vi bestemte oss søndag for en uke siden, og onsdagen etter kjørte vi første sending, sier hun.
Nå kjører de én undervisningstime hver dag. Alt er gratis for alle som vil bruke det, og det er også mulig å spille av timen etter direktesendingen.
– Vi vil ikke at dette skal være superproft eller ha noe show-preg. Elevene skal kjenne igjen lærere slik som de vil være i en vanlig time. Så vi sier til lærerne som er med at de skal senke skuldrene. Det skal være lov for dem å være amatører når det kommer til tv-produksjon, sier Gotaas.
De bestemte seg for å lage opplegg rettet mot 5.-7. trinn.
– Vi fant ut at det treffer bredest, noe vi ønsket å oppnå. Det er ikke noe i veien for at også yngre og eldre elever kan være med på timene og bruke dette. Vi får masse respons fra elever, noe som er veldig gøy. De synes det er gøy at dette skjer direkte, og at de kan sende spørsmål og få svar, sier Gotaas som sier det har vært stor respons fra både elever og lærere.
Dyrt å produsere
Gotaas sier Elevkanalen har en fordel gjennom å ha en ressursbank for lærere liggende som de nå tilbyr gratis.
– Vi har masse filmer, e-bøker og undervisningsopplegg i ressursbanken på elevkanalen.no. Disse ressursene tilpasses innholdet i sendingene, slik at lærere og elever kan finne ressurser og oppgaver i etterkant av sendingen. Så oppfordrer vi lærere til å komme med tilbakemeldinger om hva de har behov for og ønsker seg fremover, sier Gotaas.
Hvor lenge de kjører opplegget med direktesendte undervisningstimer avhenger av hvor lenge skolestengingene vil vare. Men hun sier det er dyrt for dem å lage dette, og det genererer ingen inntekter gjennom brukerbetaling. De vil derfor forsøke å få inn finansiering, kanskje gjennom å søke midler gjennom Kunnskapsdepartementet.
– Vi prøver i første omgang å holde på fram til påske, så må vi eventuelt bruke påsken til å finne penger til å kunne fortsette, sier Gotaas.
Inn i historiebøkene
Elevene til Marius Evjenth på Brynseng skole følger med og synes det er stas å se sin egen lærer på tv.
– Jeg har sagt til elevene mine at det er historisk det som nå skjer. At dette er noe vi vil lese om i historiebøkene, sier han.
Han synes lærerne og skolene er flinke til å få ting til å fungere i en krevende situasjon, men han savner å møte elevene ansikt til ansikt.
– Sosialiseringen seg imellom, som ungene har så godt av, og muligheten til å se hver enkelt elev hver dag, det begynte jeg å savne allerede etter dag en med stengte skoler, sier Evjenth.