Kanskje kan Korona-året bli husket som året elevene fikk litt mer tid til å være nettopp barn?
Innspill: Vi skal selvsagt ha ambisjoner på vegne av elevene. Men vi må ikke glemme hvorfor barna nå er hjemme. De er hjemme for å redde liv.
Da bør smittevern være hovedfokuset og «verdens beste undervisningsopplegg» bør komme i annen rekke. Mange barn må passe småsøsken og kan ikke alltid arbeide fra 9-13 hver dag.
Nå gjelder det å vise raushet, toleranse, tålmodighet og kreativitet.
Mange av oss husker lærerstreiken på 80-tallet. Vi overlevde den og tenker tilbake på den som en periode med ekstra tid til lek og moro.
I disse dager, hvor lekser diskuteres, er det litt merkelig at vi glemmer at vi nå pålegger barn og foreldre mer hjemmearbeid. Mange har ikke den hjelpen de trenger hjemme. Dette må vi som lærere ta i betraktning når vi nå lager ambisiøse opplegg til elevene.
Ikke alle elever har en god arbeidspult, arbeidsro, foreldre som kan hjelpe og egenledelse til å kunne sitte rolig til bestemte timer, uten voksentilsyn.
Vi må også ha med disse barna når vi nå planlegger ambisiøse opplegg med fokus på dybdelæring.
Kanskje kan Korona-året 2020 bli husket som det året elevene fikk litt mer tid til lek, ansvar hjemme, tid med foreldrene og ikke minst tid til å være nettopp barn?
Innlegget ble først publisert på Facebook-gruppen Corona-dugnad for digitale lærere. Gjengis her med forfatterens tillatelse.