– En idedugnad vi ikke har opplevd før
Facebook-gruppen Korona-dugnad for digitale lærere har over 60 000 medlemmer, og lærer Terje Stokke Nørvig mener profesjonsfellesskapet blant pedagoger aldri har vært bedre.
– Vi jobber i et profesjonsfelleskap nå. Det gjorde vi ikke like tydelig før, sier lærer Terje Stokke Nørvig.
Han er lærer på en ungdomsskole i Nordre Follo, og er ressurslærer på FIKS, Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen ved Universitetet i Oslo.
Nørvig har holdt kurs for lærere, men mener pedagogene aldri før har vært så flinke til å dele som de har vært etter at skolene ble stengt 12.mars.
Ann S. Michaelsen er avdelingsleder på Sandvika videregående skole i Bærum, også hun jobber deltid på FIKS. Også hun mener at lærere og skoleledere er blitt veldig rause med hverandre.
– Vi diskuterer metoder mer enn før, sier Michaelsen. Lærere og skoleledere deler informasjon og får tips på nettmøter med kolleger, gjennom kommunale kurs, på nettsider, på Facebook-sider og Twitter.
Alle hjelper hverandre
– Det er en idedugnad vi ikke har opplevd før. Alle hjelper hverandre, sier Michaelsen.
– Jeg synes kunnskapsdeling blant lærere har økt voldsomt. Det samme har endringsviljen, sier Nørvig. Han arbeider deltid på FIKS og er med på holde kurs og å gi råd til forskere om hva som kan være nyttig for lærere.
– Lærere deler ideer og opplegg som aldri før, både internt på skoler, i kommunen og nasjonalt, sier Nørvig. Lærere deltar på webinarer, er med i facebook-grupper, deler tips på twitter.
Ikke forskningsbasert
I denne perioden har ikke pedagogikken vært like basert på forskning, på samme måte som klasseromsundervisningen. Da alt er veldig nytt og solid forskning tar tid.
– Vi har ikke hatt tid til å evaluere alle metodene ennå. Dette kom brått på og det var bare å hive seg i gang. Den kritiske sansen vil nok bli større etterhvert, sier Nørvig.
– Tidligere har jeg hatt følelsen av at mange synes alt digitalt er «kult», men nå er den blitt integrert og praktisk, sier Nørvig.