Ottar Stordal, fylkesleder i Utdanningsforbundet, Agder.

Videre skoletiltak kommer i påsken:
– Lærerne må få beskjed før

Beskjeden om når stengte skoler og barnehager skal åpne igjen kommer ikke før neste uke. Det synes lederen i Utdanningsforbundet i Agder er sent.

Publisert

– Det burde gå ut en beskjed til lærerne seinest fredag, slik at de får tid til å forberede seg på situasjonen etter påske, sier leder i Utdanningsforbundet i Agder, Ottar Stordal.

Det var forventet at det skulle komme beskjed om hva som skjer med skoler og barnehager framover fredag 3.april, men i går varslet regjeringen at denne beskjeden ikke kommer før i tirsdag i påskeuka. Det synes lederen i Agder er sent.

– Det burde ikke herske noen tvil om hva som skjer første uke etter påske når påskeferien starter, sier Stordal.

Tid til forberedelse

Også Utdanningsforbundets fylkesledere i Nordland og Innlandet ønsker beskjed så fort som mulig. Fylkesleder i Innlandet, Rannveig Theisen, mener det er viktig at lærerne får forberede seg.

– Jeg forventer at nasjonale myndigheter avklarer situasjon på et så tidlig tidspunkt som mulig slik at ledere, lærere, elever og foresatte kan forberede seg, sier Theisen.

– Uavhengig av påske er det slik at jo tidligere de får beskjed, jo bedre vil de klare å forberede seg. Det gjelder både dersom de skal undervise hjemmefra og på egen arbeidsplass, sier mener Anita Karlsen, leder i Nordland.

Etterlyser retningslinjer

Tirsdag skrev Utdanningsnytt at flere lærere og lederen i Utdanningsforbundet i Oslo, Aina Beate Skjefstad Andersen tror at Oslo-skolen vil forbli stengt også over påske. Dersom det skjer etterlyser Skjefstad Andersen klare retningslinjer fra myndighetene.

– De må definere hvilket ambisjonsnivå vi skal legge oss på. Vi må få klarhet i hva som forventes både av lærere og elever. Det er viktig at elever og foreldre får tydeligere beskjed om hva som er godt nok, sier hun.

Leder for Utdanningsforbundet i Bergen, Bente Ingeborg Myrtveit, sier de merker at folk er slitne.

– Vi merker at det blir slitasje på lærerne i denne situasjonen og det er klart at det kan bli utfordrende å opprettholde dette over lengre tid. Det at en ikke vet hvor lenge vi skal stå i denne situasjonen medfører også en viss slitasje.

Powered by Labrador CMS