Ottar Stordal, fylkesleder i Utdanningsforbundet, Agder.
Tom Egil Jensen
Videre skoletiltak kommer i påsken:
– Lærerne må få beskjed før
Beskjeden om når stengte skoler og barnehager skal åpne igjen kommer ikke før neste uke. Det synes lederen i Utdanningsforbundet i Agder er sent.
– Det burde gå ut en beskjed til lærerne seinest fredag, slik at de får tid til å forberede seg på situasjonen etter påske, sier leder i Utdanningsforbundet i Agder, Ottar Stordal.
Det var forventet at det skulle komme beskjed om hva som skjer med skoler og barnehager framover fredag 3.april, men i går varslet regjeringen at denne beskjeden ikke kommer før i tirsdag i påskeuka. Det synes lederen i Agder er sent.
– Det burde ikke herske noen tvil om hva som skjer første uke etter påske når påskeferien starter, sier Stordal.
Tid til forberedelse
Også Utdanningsforbundets fylkesledere i Nordland og Innlandet ønsker beskjed så fort som mulig. Fylkesleder i Innlandet, Rannveig Theisen, mener det er viktig at lærerne får forberede seg.
– Jeg forventer at nasjonale myndigheter avklarer situasjon på et så tidlig tidspunkt som mulig slik at ledere, lærere, elever og foresatte kan forberede seg, sier Theisen.
– Uavhengig av påske er det slik at jo tidligere de får beskjed, jo bedre vil de klare å forberede seg. Det gjelder både dersom de skal undervise hjemmefra og på egen arbeidsplass, sier mener Anita Karlsen, leder i Nordland.
Etterlyser retningslinjer
Tirsdag skrev Utdanningsnytt at flere lærere og lederen i Utdanningsforbundet i Oslo, Aina Beate Skjefstad Andersen tror at Oslo-skolen vil forbli stengt også over påske. Dersom det skjer etterlyser Skjefstad Andersen klare retningslinjer fra myndighetene.
– De må definere hvilket ambisjonsnivå vi skal legge oss på. Vi må få klarhet i hva som forventes både av lærere og elever. Det er viktig at elever og foreldre får tydeligere beskjed om hva som er godt nok, sier hun.
Leder for Utdanningsforbundet i Bergen, Bente Ingeborg Myrtveit, sier de merker at folk er slitne.
– Vi merker at det blir slitasje på lærerne i denne situasjonen og det er klart at det kan bli utfordrende å opprettholde dette over lengre tid. Det at en ikke vet hvor lenge vi skal stå i denne situasjonen medfører også en viss slitasje.