Takker lærerne for innsatsen
– Jeg kan nesten ikke formulere min beundring over at de på så kort varsel klarte å gjennomføre en omstilling som ingen kunne være forberedt på, sier FAU-leder i Bodø Tone Moan Nordby
Over 500 foreldre har svart på en undersøkelse gjennomført av Opinion på oppdrag fra Utdanning, og foreldrene er klare i sin tale: Skoler og barnehager har håndtert koronasituasjonen godt.
Tre av fire foreldre er helt eller ganske enige i at skoler og barnehager har funnet gode løsninger under pandemien. Flertallet av foreldrene har også fått mer respekt for arbeidet lærerne gjør.
Vi har spurt ledere for foreldreutvalg og samarbeidsutvalg om hva de synes om innsatsen til de ansatte ved sin barnehage eller skole gjennom korona-pandemien.
Tove Bø Laundal
Leder for Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU), Kristelig gymnasium (KG), Oslo
– Lærerne og skolen har gjort en fantastisk jobb. Jeg tror det er vanskelig for oss utenfor skolesystemet å skjønne hvor krevende dette året har vært. De har stått i førstelinja gjennom pandemien, og jeg føler de har fått altfor lite anerkjennelse for jobben de har gjort. Nå er det lærerne som fortjener applausen helsearbeiderne fikk i vår.
Ved KG har de lyktes med å være tidlig ute med informasjon hele veien, funnet løsninger og tatt smittevernet på alvor. Det er imponerende hva de har fått til, også da den andre smittebølgen kom i høst.
Click to add image captionClick to add image-byline
Tone Moan Nordby
FAU-leder ved Alstad barneskole i Bodø
– Jeg kan nesten ikke formulere min beundring over at de på så kort varsel klarte å gjennomføre en omstilling som ingen kunne være forberedt på. Det sier også noe om ledelsen at de klarte å bruke ressursene så raskt på en ny måte. De minste hadde så vidt begynt på skolen, men fikk likevel et meningsfylt tilbud.
Lærerne var tilgjengelige for elever og foreldre hele tida, og oppgavene som elevene fikk, var meningsfulle og mulige å utføre. Det at skolen vår har iPad til alle elevene og bruker det i undervisningen, var nok en forutsetning for å få til dette.
Hvis det skal komme noe godt ut av alt dette, er det at det har vist hvor viktig jobben lærerne gjør er, og hvor godt system vi har her i Norge. Takk for innsatsen!
Click to add image captionClick to add image-byline
John A. Horve
FAU-leder ved Grim skole i Kristiansand
– Dette har vært en situasjon ingen av oss var forberedt på, og som ledelsen ved skolen har håndtert så godt den kunne. I likhet med resten av landet stengte den i mars, og da den åpna igjen, ble det klart at det var en utfordring å ha så mange elever samtidig på en stor ungdomsskole som denne. Da passa de på at det ikke var for mange elever på skolen samtidig. Skolen har imidlertid vært god til å hente inn elever som hadde særlig behov for å være der.
Lærerne har håndtert situasjonen bra, og noen hadde veldig kreativ undervisning i vår, blant anna med videoppgaver som elevene skulle gjøre. Norske lærere har all grunn til å være fornøyd med seg selv.
Click to add image captionClick to add image-byline
Mona Seternes
FAU-leder ved Mysen skole i Indre Østfold
– Lærerne har vært flinke. Hjemme- undervisningen har skjedd på plattformer som Skooler og Teams, og det var mange elever og lærere som ikke hadde vært borti disse før. Da har det også blitt mer synlig hvem av lærerne som kan hva, og jeg synes de har vært dyktige til å bruke hverandres kompetanse. Så dette har vært læring på høyt plan.
Utformingen av skolen har også vært til hjelp. Mysen skole er bygget slik at hver klasse har egen inngang, toaletter og vasker. Så den er kanskje Norges mest smittevernvennlige skolebygning.
Til Norges lærere vil jeg si: Bra jobba! Alle har bidratt med sitt. Lærerne har stått overfor nye utfordringer og muligheter, og i det ligger det viktig læring.
Click to add image captionClick to add image-byline
Elin Grytir
FAU-leder, Finnvika barnehage, Harstad
– De barnehageansatte har gjort en fantastisk jobb. Hos oss har de vært gode på informasjon og kommunikasjon under hele pandemien. Da barnehagene stengte i vår, var vi nok mange som var spente på hvordan et så langt fravær skulle bli for barna, men barnehagen håndterte det veldig godt. De ringte hjem til barna og laget blant annet påskepakker til alle ungene. Imponerende! Etter gjenåpningen har de vært gode i organisering og informert tydelig om gjeldende smittevernregler til enhver tid. De har også tilpasset de faste arrangementene, som Lucia-feiringen, holdt utendørs i desember. Barna hadde fått bake lussekatter til sin familie og alle holdt avstand i små kohorter.
De barnehageansatte fortjener langt mer enn en klapp på skulderen. Nå må vi håpe at 2021 byr på bedre tider.
Click to add image captionClick to add image-byline
Gry Herland
FAU-leder ved Hyllestad skule i Vestland
– Generelt er det gode tilbakemeldinger på hvordan skolen har løst situasjonen, både når det gjelder faglig kvalitet på tilbudet og informasjonen til hjemmene. Lærerne var flinke til å gjøre nødvendige tilpasninger i hjemmeundervisningen. I starten ble det gitt lekser fra dag til dag, men de gikk over til å gi lekser for en uke av gangen, slik at hjemmene kunne løse dette slik det passa dem best. FAU har ikke fått noen klager på hvordan skolen har lagt opp undervisningen, selv om det var en krevende tid for alle parter. Lærerne har stilt opp med alternative løsninger på kort varsel og vært tilgjengelige. Det er kjempebra med de digitale hjelpemidlene vi har fått. Teams og andre digitale møteplasser er viktige, ikke minst med tanke på den sosiale biten. Da må skolen også lære elevene nettvett, slik at de vet hvordan de skal oppføre seg.
Click to add image captionClick to add image-byline
Rolf Arne Iversen
FAU-leder ved Hagebyen ungdomsskole i Harstad
– Jeg er imponert over hva man har fått til på mange fronter, og skoleverket har levert på linje med resten av samfunnet. Men jeg er urolig for dem som går i 8. klasse dette skoleåret. I vår mista de det siste halvåret på barneskolen. Selv om skolen prøvde å erstatte det tapte så godt man kunne, ble det mye repetisjon og ikke så mye nylæring.
Nå i høst ble det innført nye læreplaner, og skolene prøver ut nye læreverk. Risikoen er at elever kan ha tapt en del på våren, de er nye på ungdomsskolen og de skal inn i ny læreplan og læreverk.
Akkurat denne kombinasjonen vet jeg ikke om utdanningssystemet er tilstrekkelig oppmerksomt på, men det er et problem som ledelsen ved skolene må erkjenne og sette inn kompenserende tiltak for.
Click to add image captionClick to add image-byline
Camilla Bjørkli
Leder for Samarbeidsutvalget, Fageråsen barnehage, Bardu
– Jeg er veldig fornøyd med tilbudet i pandemiåret. De ansatte strekker seg langt for at vi foresatte skal oppleve at barna våre har det trygt og godt. Dessverre tror jeg mange foreldre ikke vet hvor krevende korona-tiden er, men også ellers. Mange arbeidsgrupper ville ropt langt høyere enn de barnehageansatte, hvis de jobbet under samme pressede forhold. Jeg tror imidlertid barnehagepersonalet kvier seg for det, av lojalitet til arbeidsgiver og fordi de ikke vil sette tilliten til foreldrene på spill.
I Fageråsen har de funnet gode løsninger for koronahverdagen og vært veldig gode på informasjonsflyten. Før sommerferien ga vi dem hver sin kopp hvor det står «Superhelter jobber i barnehage». Etter pandemien ønsker jeg meg at bemanningsnormen fylles hele barnehagedagen!