Tusenvis strømmer til Facebook-gruppe for deling av digital undervisning
På ett døgn har 30 000 meldt seg inn i FB-gruppa der de deler undervisningsopplegg, råd og tips. Nå ber administrator om hjelp til å organisere og drifte nye løsninger.
Han er ikke lærer Geir Sande Nilsen, men har jobbet med teknologi og utvikling. I tillegg hjelper han gründere i oppstartsfasen.
– Hvorfor startet du opp denne gruppa?
– Jeg skulle jo egentlig ha gjort noe annet, men jeg har så mye innsikt og nå er vi en prekær situasjon, så jeg fant ut at dette var tiden for å starte en digital dugnad, sier Nilsen.
Geir Sande Nilsen startet Facebook-gruppa, Corono-dugnad for digitale lærere, på onsdag kveld. Fredag formiddag har over 31 000 meldt seg inn.
– Ja det har tatt av. De er flinke til å svare hverandre og holder en fin tone. Jeg har bare fjernet en kommentar, forteller Nilsen.
Ny situasjon – ny læring
Mange deler egne opplegg som de legger fritt tilgjengelig for andre inne på gruppa. Alt fra gymopplegg til hvordan gjennomføre spanskundervisningen som nettundervisning.
– Det er en del akademikere med i gruppa. Høyere utdanning har brukt nettundervisning i langt større grad og har andre erfaringer de kan dele, forteller Nilsen.
Det deles og diskuteres både stort og smått på gruppa.
– Det aller viktigste nå er å ta vare på menneskene og barna. Det er mye læring i den situasjonen vi er i nå og en kan ikke stresse med at de skal lære akkurat det samme som de ville ha gjort hvis de var på skolen. Det er ikke mulig, men det kan jo hende de lærer ting de aldri ville ha lært hvis ikke dette hadde oppstått, sier han.
Torsdag oppfordret Utdanningsforbundets leder Steffen Handal alle lærere til å stille opp.
– Vårt ansvar som lærere opphører ikke selv om elevene ikke skal møte på skolen - eller i barnehagen, for den saks skyld. Jeg oppfordrer lærerne til å være kreative og finne nye måter å få gjort jobben på, sier Handal.
Kontaktet Italia og Spania
Geir Sande Nilsen har vært i kontakt med bekjente i andre land som er rammet og hørt litt om hvordan de løser situasjonen.
– I Italia måtte de vente på myndighetene, men der også startet undergrupper opp lignende tiltak. Det vi ser er at mange nettløsninger ikke er satt opp for at så mange skal bruke dem samtidig. De er ikke driftssikre nok og detter ned. Vi skulle vært flere og hatt større aktører på banen slik at vi kunne ansatt folk, sier Nilsen.
– Hva er det de skulle ha gjort?
– Det burde vært en nasjonal tjeneste. For å få til det må en blant annet ha folk til å moderere og koordinere, lage vertøylister og systemer som er driftssikre, for å nevne noe, sier teknolog Nilsen.
Nilsen er i gang med å få flere til å hjelpe seg med FB-gruppa, men ønsker også hjelp til å bygge opp nettløsninger og finne løsninger som elever og lærere kan bruke.