Kronprinsen svarer på lærerkritikken: – Ikke riktig det som ble framstilt i avisen
Kronprins Haakon svarer på kritikken mot Dignity Day, som har kommet fra flere lærere, med at avisen ikke har framstilt saken riktig.
Ifølge Dagsavisen avviser kronprinsen at det er uheldige virkninger for unge mennesker som forteller sin historie under hans arrangement Dignity Day. Svaret fra Kronprinsen kommer etter at avisa lørdag skrev om flere lærere, blant annet fra Oslo Katedralskole, som kritiserer organisasjonen for blant annet det pedagogiske opplegget.
I tillegg sier ungdomspsykolog Willy Tore Mørch at det kan være skadelig for barn og unge å utlevere dype og personlige ting i plenum. Først svarte Slottet med å henvise til svarene fra daglig leder i Global Dignity Day, Thomas Horne, men i går svarte kronprinsen selv hva han tenker om kritikken.
– Jeg synes Thomas Horne svarte fint på det (…) Vi inviterer dere også til å være med ut på en skole på onsdag så dere kan se selv hvordan det foregår. Det var heller ikke helt riktig det som ble framstilt i avisen, svarer kronprinsen.
– Hva da?
– Det som gjelder historiene som fortelles og mulige virkninger av dem. Vi legger vekt på de positive historiene og hjelper til med å velge og formidle disse på en god måte.
Kritikken mot Global Dignity Day, som er arrangert av norske skoler siden 2008 går på innholdet i markeringen.
– Som pedagogiske fagpersoner kan vi ikke stå inne for dette, sier lærer ved Oslo Katedralskole Kristin Ask til avisa. Hun og kollegene Marit Eikeland og Julia Kagge kommer med denne kritikken:
Dagen går på bekostning av viktig, ordinær undervisning.
Dagen går på bekostning av andre alternative dager, som Operasjon Dagsverk og FN-dagen.
Det pedagogiske innholdet er ullent og meningsløst.
Undervisningsopplegget er problematisk.
– Elevene er så unge at de forstår ikke hva som skjer med historiene de deler i etterkant, sier lærer Eikeland.
Thomas Horne svarer på kritkken slik:
– Dette er ikke et egenterapiprosjekt, men en dag hvor man skal se de positive og konstruktive eksemplene, og heller ta de hverdagslige historiene. Vi har gode rutiner og opplæring for å få både veilederne og skolene til å passe på det. Men det hender selvfølgelig at når man inviterer til en diskusjon om viktige ting i livet, om hvordan man kan føle seg verdifull, sett og respektert, så er det en risiko for at det kan vekke vonde minner, sier han.
Les mer på dagsavisen.no her