Bedre gymtimer når elevene har fått lekser
Elevene ble mer aktive i gymtimene da læreren ga dem hjemmelekse. Ove Østerlie ved Høgskolen i Sør-Trøndelag har forsket på hvordan omvendt undervisning fungerer i kroppsøving.
– Det som overrasker meg litt, er hvor interessant elevene syntes det var å lære om teori, sier Østerlie til Universitetsavisa.
Forberedt til gymtimen
Østerlie er høgskolelektor i kroppsøving ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, og har mange års erfaring som lærer. Han skreddersydde et undervisningsopplegg for elever i 8. og 9. trinn ved tre ungdomsskoler i Trøndelag, og metoden ble prøvd ut i 2014 og 2015.
Elevene fikk i hjemmelekse å se en video på cirka 10 minutter, som forklarte teorien bak de aktivitetene de skulle gjøre i neste kroppsøvingstime.
Lærte mer
Til tross for at elevene ikke er vant til å ha lekser i kroppsøvingsfaget, så meldte de tilbake at de lærte mer og fattet større interesse for faget – også den teoretiske delen.
– Tradisjonelt har dette vært et fag med lite fokus på at de faktisk skal lære noe. Men kroppsøving skal ikke bare være lek og moro. Det skal også være et kompetansefag, sier han.
Han mener det er viktig å gi elevene en teoretisk ballast i ei tid hvor det florerer med ulike «sannheter» på nettet om hva som er effektiv trening og hva som gir god helse.
– Da er det viktig at de får økt kunnskapsnivået sitt slik at de kan sortere all denne informasjonen.