Lærere lærte enkel scenografi av teatersjef
Hvordan gjøre et klasserom eller et barnehagerom om til teaterscene med enkle midler? Med tegnesaker, saks og tape fikk pedagogene prøve seg under ledelse av teatersjef Arne Nøst.
– Kanskje blir det litt for mange elementer her? Jeg tror vi må forenkle denne scenen litt, foreslår Helene Paulsen. Sammen med kollegene Dorata Cieslar og Junhild Synnevåg lager hun kulisser til et teaterstykke som deltakerne på gruppearbeidet har fått utlevert manus til.
Alle de tre på gruppa er lærere ved Vindafjord kulturskole i Haugesund.
– Dette heldagskurset er midt i blinken for oss. Vi har jo ikke så store budsjetter til å kjøpe inn utstyr verken i skoler, i barnehager eller på kulturskolene, så det å lære seg å skape et scenerom ved hjelp enkle og billige materialer kan gi virkelig stor effekt, sier Dorata Cieslar til Utdanning.
Hun er også utøvende kunstner.
Det årlige «Skolemøtet for Rogaland» har for første gang fått låne, Arne Nøst, teatersjef ved Rogaland Teater, til å være kursleder., Nøst er også billedkunstner, avistegner og musiker.
Allsidig og inspirerende kursleder
Som teatersjef er han en populær mann. Da han i 2015 sa ja til å forlenge åremålet sitt ved Rogaland Teater i to år til, reagerte de ansatte med applaus, melder Aftenbladet.
– Det er mye morsommere å få prøve seg i praksis, enn å sitte en hel dag og passivt lytte til en foredragsholder, sier en av de andre kursdeltakerne. Det nikkes rundt bordet.
Arne Nøst viser kursdeltakerne hvordan både arbeidsplassen og nærområdene kan tas i bruk som scene. En av gruppene er i gang med å lage togstasjon og togskinner.
– Her utforsker vi hva et scenisk rom kan være, forklarer Nøst.
Med begrensede effekter skal deltakerne skape rom for både teater, dans og musikk.
Bruker scenografen Robert Wilson
En av inspirasjonskildene på kurset er den amerikanske scenografen Robert Wilson, en av verdens mest anerkjente scenekunstnere. Nøst har med seg en bok om Wilsons scenografi.
Wilson har flere ganger bidratt til teateroppsetninger i Norge, blant annet Peer Gynt på Det norske teateret i 2005. Wilson er høsten 2016 tilbake i Norge i forbindelse med at han lager scenografien til Jon Fosses nye teaterstykke «Edda», basert på gammel eddadikting.
«Edda» skal ha premiere på Det norske teateret i Oslo i mars 2017.
Robert Wilson designet også utstillingen «Mind gap» om hjernen og hjerneforskning, en utstilling som ble vist på Teknisk museum i Oslo i 2011.
«Mind gap» designet Wilson i samarbeid med professor Serge von Arx ved Akademi for scenekunst ved Høgskolen i Østfold. Utstillingen fikk mye oppmerksomhet fordi den strakte seg langt ut over det man vanligvis forbinder med en utstilling på Teknisk museum.