Ny forskning: Bør få flere virkelighetsnære oppgaver inn i matte-undervisningen
Ny forskning fra Universitetet i Agder viser rom for forbedring i norsk matematikkundervisning.
– For å gi elever grunnleggende kompetanse i matematikk er det viktig med realistiske oppgaver som er enkle å overføre til situasjoner i det virkelige livet, sier Oda Heidi Bolstad.
I forskningen ved Universitetet i Agder har hun sett på undervisning og læring for å utvikle matematisk literacy.
Les også: Meningsfull matematikk-undervisning for alle
Matematisk literacy handler om å ha den nødvendige kompetansen til å møte de matematiske utfordringene man blir stilt overfor i det moderne samfunnet. Literacy handler om mer enn å lese, skrive og regne, men om å forstå, skape, kommunisere og delta i et komplekst samfunn i endring.
– Denne kompetansen er viktig. Begrepet matematisk literacy blir blant annet trukket frem av OECD, og i norsk sammenheng snakker vi gjerne om regning som grunnleggende ferdighet, sier Bolstad.
Nødvendig kompetanse og dybdelæring i matematikk er også sentralt i den nye læreplanen.
Læreboka dominerer
I forskningsarbeidet har Bolstad intervjuet og observert matematikklærere og elever i niende klasse ved tre skoler. Svarene hun fikk, viser at det er et potensial for forbedring av både undervisning og læring av regning som grunnleggende ferdighet.
– Praktiske og relevante regneoppgaver kan gi god effekt for læring. Likevel er arbeidet med oppgaver fra læreboka det som blir brukt mest i undervisningen. Dette kan tyde på at lærere trenger å utvikle noen strategier for å ta i bruk virkelighetsnære oppgaver i undervisningen, mener hun.
(©NTB)