Solveig Schytz (V) mener Ap må bestemme seg for hva de vil med NDLA.
Foto: Venstre
Tillit og metodefrihet til læreren – AP må slå fra seg nytt NDLA for grunnskolen
Debatt: Det er lærerne selv som må velge ut hvilke læremidler som skal brukes, ikke kommunale administratorer og ledere som ikke kjenner situasjonen i klasserommet.
AP sin utdanningspolitiske talsperson Torstein Tvedt Solberg gikk nylig ut i klassekampen med et utspill der han vil avvikle Nasjonal digital læringsarena (NDLA) som AP innførte i 2007. Det mener Venstre er bra, men hvorfor vil da AP sine politikere i storbyene innføre et nytt NDLA for kommunene?
Mange store AP-styrte kommuner arbeider nå med et tilsvarende system som NDLA, men for kommunene kalt FriDA. FriDA het opprinnelig NDLA-g. G for grunnskole. Jeg mener det er et paradoks at AP sentralt vil avvikle noe deres egne politikere regionalt og lokalt går inn for å bygge opp. Et system som ikke har fungert for fylkene skal nå altså fungere for kommunenen ifølge AP.
Jeg skal ærlig innrømme at da jeg ble fylkespolitiker i Akershus for ti år siden så hadde jeg virkelig troa på at NDLA kunne bli den digitale allmenningen som løftet mulighetene og bruken av digitale læremidler i skolen. Tanken var god da NDLA ble etablert, men NDLA har i praksis og i stadig større grad lagt begrensinger på lærerens metodefrihet.
Les også: Fagfornyelsen gjør at det haster med NDLA
Venstre har vært skeptiske til FriDa og NDLA nettopp på grunn av begrensning i lærers metodefrihet og ikke minst den økonomisk belastning ordningene legger på skolebudsjettene.
Vi vil prioritere mer støtte til skolene til å utvikle den digitale kompetansen til lærerne der de er i sin ordinære undervisningssituasjon. Det må settes av mer ressurser i skolene til å samarbeide å dele gode erfaringer rundt digitale verktøy og digital undervisning. De ressursene man i dag bruker på NDLA og da eventuelt FriDa bør heller brukes lokalt i skolene på samarbeid, deling og læring.
Jeg vil utfordre Tvedt Solberg på om han vil stoppe de store AP-styrte kommunene som arbeider med å sette opp et nytt NDLA for kommunene slik som Trondheim,
Fredrikstad og Bergen. Oslo og Bærum har så langt klokelig avslått å være med. Trondheim Kommune legger i disse dager fram forslag om å bygge opp FriDA i kommunen å bruke opp imot 3 millioner per år på dette. De slår fast at de vil bruke ca 10% av hele sitt læremiddelbudsjett hvert år på deltagelse i FriDA.Det er 10% man da ikke kan bruke på andre læremidler.
Vi i Venstre ønsker heller å arbeide for økt utvikling, kvalitet og mangfold i de digitale læremidlene og vi er glade for at vi allerede har brukt 450 millioner kroner til den teknologiske skolesekken og gitt støtte til utvikling og innkjøp av digitale læremidler
Venstre har tillit til lærerne og lærerkollegiene og at de best selv kan velge de læremidlene som deres elever og deres fag trenger. Svaret på bruk av digitale læremidler i skolen er ikke et stort sentralt system som NDLA og FriDA men heller å la lærere, skoler og kommuner finne de beste digitale tilbudene til sine elever etter sine lokale forhold.
Hva mener AP?