Siste dag som rektor på Hallermoen skole nærmer seg for Monica. Foto: Maja Ljungberg
Fra pedagog til politiker
Minst fire kommuner blir styrt av lærere de neste årene. I Drammen forbereder rektor Monica Myrvold Berg seg til jobben med et ordførerkjede av hjertesjokolade.
Hun har tatt seg en tur ut i høstsola, til den lille skogen bak Hallermoen skole på Konnerud i Drammen.
Monica er inne i sin første måned som rektor, og i sin siste. Elevene på Hallermoen er stolte og forventningsfulle til hva rektoren deres skal utrette som ordfører de neste fire årene. Myrvold Berg er en av dem som får nye oppgaver etter valget 9. september.
Et valg hvor Senterpartiet, Miljøpartiet De Grønne og Folkeaksjonen nei til mer bompenger gikk kraftig fram, mens Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og Arbeiderpartiet fikk færre stemmer enn ved forrige valg.
I Drammen gjorde imidlertid Ap et såpass godt valg at elevene ved Hallermoen skole mister rektoren sin. Men de forventer å få noe igjen.
– Barna her på skolen er blitt veldig opptatt av politikk. De kommer nok til å passe på at jeg holder løftet om å jobbe for hjertesakene mine, sier Monica.
En av dem er lekser.
– En mor fortalte meg nettopp at sønnen var så lykkelig for nå skal det visst bli slutt på lekser. Jeg tror det beste for elevene er å få gjøre leksene på skolen, med hjelp fra en voksen. Slik får de ha fri når de kommer hjem, sier hun.
Som Arbeiderpartiets neste ordfører i Drammen har Monica Myrvold Berg gode sjanser til å få bort hjemmeleksene.
Hemmelig venn
Inne på kontoret ligger et ordførerkjede. Det er laget av rosa sjokoladehjerter, og lå der da hun kom på jobb.
– Vi har et opplegg med hemmelig venn. Både elevene og vi voksne, og dette fikk jeg av min, sier hun og henger det rundt halsen.
– Er du klar for å bli heltidspolitiker?
– Nei, følelsesmessig er jeg ikke det akkurat nå, sier hun og smiler. – Men jeg får dra tilbake hit på besøk.
For seksten år siden begynte Monika Myrvold Berg på lærerutdanningen, og samtidig gikk hun inn i politikken. Siden den gangen har hun vært lærer, sittet i kommunestyret, formannskap og hovedutvalg og vært i skoleledelsen.
Hun kikker på klokka. Halv elleve må hun være på rådhuset. Hun skal møte den avtroppende ordføreren. Det er ennå litt tid igjen.
– Jeg kommer fra en Arbeiderparti-familie og har alltid vært engasjert. Engasjementet får man bruk for på skolen også, men etter hvert så jeg at det er så lite skolen får gjort alene, sier hun.
Møtes i rådhusdøra
– Det kommer nok skoler og barnehager til gode at så mange lærere sitter i kommunestyrer og fylkesting. De kjenner sektoren og vet hva de uttaler seg om, sier Johannes Bergh, forsker ved Institutt for samfunnsforskning.
En kommune som har mye skolekunnskap i rådhuset, er Rauma. I Romsdal-kommunen er både avtroppende og påtroppende ordfører lærere.
SV-politiker og allmennlærer Yvonne Wold går i disse dager fra jobben som rådgiver i videregående skole til ordførerkontoret. Avtroppende ordfører Lars Olav Hustad (53) fra Høyre er lærer og har vært rektor. Han mener erfaringene fra skolen har kommet godt med i politikken.
– Lærer er ikke noe man blir, det er noe en er, var det en som sa en gang. Det tror jeg er riktig. Jeg bruker nok mine pedagogiske ferdigheter uten at jeg er klar over det, men man bør blant annet være god til å legge fram ting på en troverdig måte, sier Hustad.
I løpet av årene som ordfører har han blitt nødt til å fatte vedtak som har rammet skolen.
– Jeg har vært med på å legge ned skoler og strammet inn på bruken av spesialundervisning. Det var noen diskusjoner på lærerværelset i etterkant av det, men jeg syntes det var helt greit.
– Har du bevilget nok til skolen sånn at du kan drive en bra skole hvis du blir rektor igjen?
– Generelt er det ikke så verst i skolene i Rauma, med 12 elever per lærer. Alle vil ha mer ressurser, men det skal la seg gjøre å drive en god skole med de midlene vi har bevilget, sier Hustad.
Lærerordfører i Tolga, Hedmark
Forsker Johannes Bergh mener at det å leve tett på konsekvensene av politikken som føres, er med på å skape engasjement: – Mange lærere er veldig samfunnsengasjert. At en god del lærere stiller til valg, er det ikke tvil om. Det har man observert tidligere også, sier han.
Ikke bare engasjementet forklarer det, men også ett personlighetstrekk, som går igjen hos mange lærere, kan være med på å forklare at så mange er aktive i politikken.
– Det å drive med politikk krever en viss grad av utadvendthet. Lærere er jo ofte det. Jobben deres er jo å prate i forsamlinger, sier Bergh.
I innlandskommunen Tolga er det også en lærer som entrer hovedkontoret i rådhuset. SV-politiker og lærer Bjørnar Tollan Jordet (32) blir ny ordfører. Han er grunnskolelærer, og er blant annet opptatt av barnefattigdom.
– Det viktigste er å bekjempe sosiale forskjeller og barnefattigdom. Det arbeidet starter i skolen, og gjennom at barn og unge får delta i et bredt spekter av kultur- og fritidsaktiviteter. Jeg ønsker også å skape bedre inkludering gjennom å gjøre det mulig for flere å engasjere seg i frivillig sektor, sier Tollan Jordet.
Helt sør i landet ligger en kommune som også får en rektor i rådhuset. Even Tronstad Sagebakken fra Arbeiderpartiet blir ordfører i nye Lindesnes i Vest-Agder.
Han lover at han skal fortsette å jobbe for skolen, selv om det nå blir som ordfører.
– Tilstrekkelig med ressurser til barnehage og skole er en kampsak. Det innebærer blant annet å gjennomføre bemanningsnormen og lærernormen, sier han.
– Hvilke pedagogiske ferdigheter benytter du deg av i politikken?
– På skolen har vi brukt den såkalte IGP-metoden, individ-gruppe-plenum, for å involvere både elever og personalet. Metoden går ut på å få til medvirkning fra alle før beslutninger fattes i fellesskap. Derfor er metoden også nyttig i politikken.
Annonse
Høye hæler
På Hallermoen skole på Konnerud nærmer klokka seg ordførermøte. Monica Myrvold Berg pakker veska.
– Er det en fordel for elevene at du forlater skolen til fordel for politikken?
– Ja, det er det. Jeg vet jo hva prioriteringene politikerne foretar betyr i praksis, sier hun og forteller om sin hjertesak.
– Det er så store sosiale forskjeller blant barn. De som har for lite, klarer aldri å ta igjen de andre. Lærerne kan gjøre mye for å jevne ut forskjellene, men vi klarer det ikke alene.
Drammens nye ordfører mener det handler om økonomi, oppfølging, helse og fritid.
– I Drammen er det mange familier som lever under fattigdomsgrensa. Det må vi gjøre noe med. Hjelp til disse barna er ikke en utgift, det er en investering i framtida.
Monica kipper av seg de høyhæla, røde inneskoene:
– Jeg er en kjoledame. Går alltid i kjoler og høye hæler, sier hun og tar på seg utesko.
Også uteskoene har høye hæler. På veien over skolegården kommer en fotball susende mot henne. Hun snur seg mot ballen, langer ut og sparker den tilbake mot de fotballspillende elevene.
– Det der er ren refleks, sier hun og hopper inn i bilen.
Monica Myrvold Berg kjører ned mot rådhuset. Fra 9. oktober er hun ordfører i Drammen.