Lærernes ytringsfrihet er truet, mener Lærernes etiske råd
Hvis noen avstår fra å ytre seg, har vi et system som finnes i samfunn vi ikke liker å sammenligne oss med, sier Birte Simonsen, leder av Lærerprofesjonens etiske råd, når hun kommenterer Malkenes-saken overfor Utdanning.
Etter at lektor ved Ulsrud videregående skole, Simon Malkenes, ytret seg om en skoletime i Dagsnytt 18 på NRK, har lærernes ytringsfrihet blirtt diskutert i media, på lærerrommene og i sosiale medier.
– Jeg opplever at lærernes ytringsfrihet er truet. Dette er en viktig prinsipiell debatt som vi kommer til å ta opp på neste møte, sier Birte Simonsen, leder av Lærerprofesjonens etiske råd.
Rådet skal ha møte 2. mai, og Malkenes-saken kommer til å bli tema på møtet.
– Vi kommer til å bruke Malkenes-saken som eksempel. Det er spesielt at en lærer som har funnet det nødvendig å ytre seg, skal bli truet, istedenfor for at det han tar opp, blir møtt med debatt, sier Simonsen til Utdanning.
– Har lærere en plikt til å ytre seg?
– Ja, det har de. De skal bruke sitt profesjonelle skjønn og ytre seg når de mener at det er behov for å ta opp en sak. I saker der det er nødvendig, bør de komme med saklige argumentasjoner som kan debatteres.
– Enn elevene, har ikke de også et vern?
– Vi kommer til å se på denne saken også fra et elevsyn, men i første omgang har vi fokus på lærernes mulighet til å ytre seg.
– Tror du lærere avstår fra å ytre seg når de ser hva konsekvensene kan bli?
– Det kan nok sette en støkk i andre som vil ytre seg. Frykten for at ytringer fører til store konsekvenser, er meget uheldig. Hvis noen avstår fra å ytre seg, har vi et system som finnes i samfunn vi ikke liker å sammenligne oss med. Derfor er dette en meget viktig debatt for oss i rådet.
– Det profesjonelle skjønnet til lærerne kan være truet. En lærer som sier ifra om ting han mener er kritikkverdig, skal ikke bli møtt med trusler, men med debatt, sier Simonsen.