Administrerende direktør Erik Harrell og gründer Åsmund Furuseth. Foto: Kari Oliv Vedvik

Kahoot lanserer lekse-app og ber om lærer-hjelp

Kahoot har lansert en ny lekse-app, og utviklerne vil gjerne ha innspill fra lærere.

Publisert

Kahoot har fått støtte fra Innovasjon Norge for å utvikle innholdet videre sammen med blant annet Norsk digital læringsarena (NDLA).

– Med den nye appen kan lærere gi morsommere hjemmelekser og samtidig se hvem som svarer rett og galt. Det blir lastet opp i et skjema, sånn at lærerne kan se hvem som svarer og hva de eventuelt svarer feil på. Denne dataen gir læreren automatisk oversikt over hvilke områder elevene mestrer og hvilke områder de må bruke mer tid på som klasse og individuelt med hver elev. I tillegg kan læreren spare tid ved å rette automatisk oppgaven som er gitt, alt dette er med på å spare tid som lærerne kan bruke på andre oppgaver, sier Harrell. 

Per i dag er det 60.000 av dem som bruker Kahoot i Norge, som har oppgitt at de er lærere når de logger seg på.

– Om de er lærere i barnehage eller på høyere utdanning har vi ikke kartlagt. Vi ønsker å tilpasse denne appen etter nivå og fag. Per i dag har lærere utviklet og laget mye innhold på Kahoot-plattformen, men vi ønsker gjerne flere innspill fra dem som bruker programmet på skolen. I tillegg vil vi gjerne ha med flere innholdsleverandører, sier Furuseth.

Totalt har Kahoot én million brukere i Norge hver måned.

 

Sender utfordringer

Utdanning møter administrerende direktør Harrell og en av de opprinnelige gründerne, Åsmund Furuseth, i Kahoots lokaler i Oslo. Bedriften har sitt hovedkontor her, men vokser seg stadig større rundt omkring i verdensmarkedet, særlig i Harrells hjemland USA.

– Ja i tillegg til Norge er USA det landet hvor vi satser tyngst på kort sikt, sier Harrell. 

Det nye er at lærerne kan sende spillutfordringer til elevene som hjemmelekser, og elevene kan fortsette å spille, utfordre seg selv og andre, repetere og lære mer, uavhengig om de er hjemme eller på farta.

Lærerne kan spesifisere, via datamaskin eller app, hvor lenge de vil la utfordringen være aktiv, for eksempel når de ønsker en spesifikk deadline for leksene.

 

Trenger ikke lengre ekstra skjerm

Noe av det som skiller appen fra Kahoot, slik de fleste kjenner det i dag, er at en blant annet ikke trenger en ekstra skjerm å spille med. I den nye appen kan man se både spørsmål og svar på telefonen eller nettbrettet, samt spille mot og utfordre medelever eller virtuelle spillere. Startskjermen i appen skal gi oversikt over spillutfordringer, tidligere spilte spill, anbefalte spill og mulighet til å søke databasen over tilgjengelige «kahoots». Ifølge Kahoot består denne databasen på over 20 millioner spill.

Kahoot har 50 millioner aktive brukere hver måned og spilles i nærmere 200 land.

– I USA vil jeg påstå at nesten alle studenter har spilt Kahoot. Når jeg har vært på skoler der, kommer unge opp til meg og vil ha autograf og ta bilde sammen med meg, hvis jeg går i en jakke med Kahoot-merke på, forteller Harrell.

Kahoot har sett på nye måter å utvikle seg på og lanserte 14. september en lekseapp som nå er tilgjengelig og gratis.

– Vi har vært rundt på skolebesøk. Det lærere sier, er at de har lite tid. Derfor utvikler vi tilpassede oppgaver etter kompetansemålene i de enkelte fagene og på de enkelte trinnene slik at lærere kan spare tid, forteller Harrell. Vi lanserte Kahoot Studio i august for å utvikle læreplan tilpasset innhold som lærere i USA kan bruke ”live” i klasserommet og til hjemmelekser. Vi vil lansere innhold tilpasset norsk læreplan i desember.  

 

Skal være gratis

For å finansiere Kahoot har de også utviklet en businessversjon som det kreves betaling for.

– Ja, det er en egen tilpasset versjon, der aktører kan få lagt inn egne logoer og tilpasninger, forklarer Furuseth.

– Men jeg garanterer at det alltid skal være en egen gratis versjon for bruk i utdanning, sier sjefen i Kahoot.

 

Kahoot ble lansert i 2013, basert på forskning og ideer av spillprofessor ved NTNU, Alf Inge Wang og gründer Morten Versvik.

 

 

Powered by Labrador CMS