Røe Isaksen ga etter for press – evaluerer ordning med 600 lærerstillinger
Etter press fra flere hold lovet kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen at prøveordningen med til sammen 600 lærere rundt omkring i landet på ungdomstrinnet skal evalueres.
Under dagens spørretime på Stortinget måtte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen svare på hvorfor ordningen ikke ble evaluert slik det var lovet.
De svakeste skolene fikk ekstra lærere
Høsten 2012 ble det vedtatt å bevilge 1,5 milliarder kroner over en fireårsperiode til 600 nye lærerstillinger i ungdomsskolen. Kriteriet for å få nyte godt av ordningen var todelt: Den gjennomsnittlige gruppestørrelsen måtte være på over 20 elever per lærer, samtidig som elevenes resultater på eksamen og standpunktkarakterer (grunnskolepoeng) måtte ligge under det nasjonale snittet.
Tildelingen førte til at 165 ungdomsskoler, fordelt på alle landets fylker, fikk fra en til fem nye lærere avhengig av skolestørrelse.
Sluttevaluering
Både Anne Tingelstad Wøien (Sp) og Audun Lysbakken (SV) spurte i dagens spørretime på Stortinget kunnskapsministeren om hvorfor ordningen ble evaluert slik det var meningen.
Følgeevaluering var sendt på anbud høsten 2013, men ble så trukket tilbake av statsråden.
– Jeg har orientert Stortinget om dette tidligere at ordningen ikke ble følgeevaluert. Vi bruker Grunnskolenes Informasjonssystem (GSI) til å se på resultatene disse skolene har oppnådd. Dette var en forsøksordning og ikke ment som en permanent ordning. Jeg er enig i at vi trenger mer informasjon om ordningen, det ønsker jeg at vi sammen med forskningsmiljøer skal kartlegge, svarte Røe Isaksen.
Audun Lysbakken ville også gjerne ha svar på om hva pengene som gikk til denne ordningen skulle brukes til.
– Det kommer vi til å legge frem i statsbudsjettet, svarte statsråden.
Fakta om ordningen
Høsten 2012 vedtok Stoltenberg-regjeringen å bruke 1,5 milliarder kroner over fire år til 600 nye lærerstillinger i ungdomsskolen fra høsten 2013.
Formålet var blant annet å støtte opp om arbeidet med tilpasset opplæring, gjøre opplæringen mer praktisk, styrke de grunnleggende ferdighetene og redusere behovet for spesialundervisning.
I retningslinjene fra departementet ble det slått fast at tiltaket skal følgeevalueres etter oppstart høsten 2013.
Etter at de blåblå overtok samme høst, er det ikke foretatt noen større evaluering.
I januar sendte Utdanningsdirektoratet ut brev til en rekke av landets kommuner med varsel om at skoleåret 2016/2017 er siste år for forsøksordningen.