Flere lærere har søkt om videreutdanning sammenliknet med i fjor
Over 10 000 lærere søkte om videreutdanning i 2018. Det er over 600 flere søkere enn i 2017. Det er størst økning til videreutdanning i norskfaget.
Nå er det opp til kommunene å godkjenne søknadene fra lærerne som vil ta videreutdanning. Det skal skje innen 15. mars.
30 og 60 studiepoeng
– Nå er det viktig at kommunene godkjenner flest mulig søknader innen 15. mars, slik at lærerne som ønsker og trenger faglig påfyll får dette, understreker kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.
Siden satsingen startet i 2013 har rundt 20 000 lærere over hele landet tatt videreutdanning i ulike fag, opplyser Sanners departement i en pressemelding.
Norskfaget har den største økningen i søknader i år. Fra 2025 må alle lærere som skal undervise i matematikk, norsk, engelsk, samisk og norsk tegnspråk på barneskolen ha minimum 30 studiepoeng i disse fagene, noe som tilsvarer et halvt års utdanning.
Lærere på ungdomsskolen må ha minst 60 studiepoeng i de samme fagene.
Opp mot 28 000 lærere trenger videreutdanning innen 2025, for å oppfylle kravene. Det er skolene og kommunene som har ansvaret for at lærerne oppfyller kompetansekravene.
Digital kompetanse
Lærere kan ta videreutdanning i alle skolens fag. I år er tilbudet utvidet til også å inkludere videreutdanning i programmering. Dette gjør regjeringen for at elever skal få kunnskap om og forståelse for teknologi, algoritmisk tenkning og koding i flere fag.
Sanner mener det er viktig at elevene lærer mer om hvordan teknologien fungerer og hvordan digitalisering påvirker samfunnet vårt.
– Derfor er jeg også glad for at 288 lærere ønsker videreutdanning i programmering, sier Sanner.