Mette Johnsen Walker, forbundsleder i Skolenes landsforbund.
Foto: Skolenes landsforbund
Går det mot nok en lærerstreik?
Debatt: Skolenes landsforbund er opptatt av at de med lengst ansiennitet skal prioriteres. Når man når toppen av stigen, stagnerer lønnsutviklingen. Dette bidrar ikke til å beholde lærere i skolen.
Noen kaller tariffoppgjøret vårens vakreste eventyr. For
lærere og andre ansatte i undervisningssektoren er forventningene til dette
oppgjøret at de kommer noe bedre ut enn tidligere år. Heldigvis har de LO med
på laget i denne forventningen. Ansatte
i kommunal sektor har de senere årene blitt hengende etter i lønnsutviklingen.
I år er hele LO enige om at denne utviklingen ikke kan fortsette og at ansatte
i kommunene må sikres bedre.
Vi forventer at
også dette oppgjøret blir krevende. I fjor endte vi opp i en langvarig streik,
som dessverre ikke ga noen uttelling. Vi må alltid være forberedt på at streikevåpenet
må tas i bruk, men vi håper selvsagt på å komme frem til en løsning ved
forhandlingsbordet.
Rikslønnsnemnda behandlet nylig
lærerstreiken, og kjennelsen endte med at virkningsdatoen for oppgjøret ble
satt ved streikeslutt. Det ble altså ingen etterbetaling fra 1. mai slik det er
vanlig i tariffoppgjørene. Dette betyr også at lærerne ble hengende ytterligere
etter andre grupper i lønnsutviklingen. Tallene fra Teknisk Beregningsutvalg
viser at ansatte i undervisningsstillinger fikk en lønnsutvikling i 2022 på 3,3
prosent, mens de øvrige kommuneansatte endte på 3,7 prosent. I rapporten er
dette begrunnet med Rikslønnsnemndas kjennelse knyttet til virkningstidspunktet
for lønnsfastsettelsen.
Så hva kan vi
vente oss i dette tariffoppgjøret?
Forhandlingene i
det kommunale tariffoppgjøret (KS-området) er krevende. Det er over 40 forbund
som er med i forhandlingene. Alle hovedsammenslutningene på arbeidstakersiden
er representert med sine ulike krav. Medieutspillene med det ene kravet høyere
enn det andre er allerede i gang, og temperaturen steg kraft etter
Rikslønnsnemndas kjennelse.
Frontfagsmodellen
er under press i dette oppgjøret. Vi i Skolenes landsforbund støtter
frontfagsmodellen helhjertet, og kravene fra LO til dette oppgjøret viser at
det er fullt mulig å prioritere ulike grupper innenfor denne modellen. LO
ønsker som nevnt at kommunalt ansatt prioriteres i år. Og la det være sagt; vi
forventer et løft for kommunalt ansatte utover den rammen man kommer frem til i
privat sektor. Helt i tråd med LOs krav.
Alternativet til frontfagsmodellen er
at hver arbeidstakergruppe kjemper for seg selv. Dette svekker
forhandlingskraften og øker konfliktnivået i arbeidslivet. Ingen tjener på
dette på sikt. Frontfagsmodellen er heldigvis ikke til hinder for at hele laget
i kommunesektoren kan prioriteres.
LO sikrer at
hele laget blir med. Ingen skal bortprioriteres. Forhandlingene i år føres på
grunnlag av den økonomiske situasjonen på forhandlingstidspunktet. Skolenes
landsforbund er opptatt av at de med lengst ansiennitet skal prioriteres. Når
man når toppen av stigen, stagnerer lønnsutviklingen. Dette bidrar ikke til å
beholde lærere i skolen.
Utfordringene
i skolen handler om mer enn lønn
Men
utfordringene i skolen handler om mye mer enn lønn. Våre medlemmer er bekymret
for barnas helse, samt den økende arbeidsbelastningen for ansatte i skolen.
Det må gjøres
noe med den totale arbeids- og ansvarsmengden som etter hvert er dyttet over på
lærere. Disse arbeidsoppgavene handler mye om at det er en reell ressursmangel
i øvrige deler av offentlig sektor. Dette handler blant annet om barn og unges
psykiske helse, skolevegring og sosial angst blant denne gruppen.
Les også: Lærerne ble lønnstapere for tredje år på rad
Når det er
for lite ressurser i de institusjoner som skal hjelpe barn og unge som sliter,
blir det lærerne, som jo tross alt møter barna hver dag, som får en
tilleggsoppgave som det verken er ressurser eller kompetanse til i skolen. Vold
og trusler mot ansatte i skolen er et reelt og økende problem.
Konsekvensen
blir at barn ikke får den hjelpen de trenger og undervisningen for øvrige barn
lider under dette. Dette problemet løses ikke i årets mellomoppgjør, men det er
likevel nødvendig å adressere denne problemstillingen til politikere som jobber
med barns utdannings- og oppvekstsvilkår.
Vi i Skolenes landsforbund
inviterer til en dialog med utdanningspolitikere i alle partier om hvordan vi
best kan hjelpe de barna som sliter. Vi må sammen finne løsninger som ivaretar
hvert barns behov for trygghet, omsorg og utdanning. Alle relevante institusjoner
må inviteres inn til et samarbeid for å løse disse problemene som både går ut
over barn og lærere. Vi må bygge ned skottene mellom de ulike institusjonene
som skal ivareta barn og sørge for at det er tilstrekkelig med ressurser til å
ivareta alle barn.