Lærerstudenter får praksis i barnehager og på videregående
Lengre og mer variert praksis er blant endringene i den nye femårige mastergraden for grunnskolelærere som starter opp høsten 2017.
– Ved å gi fremtidige lærere praksis i barnehagen, kan vi forberede dem på å gi førsteklassingene en trygg og god start på skolen, mener kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
Ifølge rammeplanen for den femårige lærerutdanningen kan lærerstudentenes masteroppgave ta utgangspunkt i et undervisningsfag eller i pedagogikk. Alle oppgavene må knyttes til jobben som lærer.
– Nyutdannede lærere skal ha med seg nok faglig tyngde til å kunne være kritiske, stille spørsmål og reflektere over egen undervisning. De skal være oppdatert på relevant forskning og være i stand til å prøve ut nye undervisningsmetoder i klasserommet, sier Isaksen.
– Altfor mange norske elever går i dag ut av skolen uten å kunne lese, skrive og regne godt nok. Læreren er nøkkelen for å snu denne utviklingen, sier han. (NTB)