Rammeplanen for den nye femårige masterutdanningen for lærere er klar. Arkivfoto: Erik M. Sundt.

Lærerstudenter får praksis i barnehager og på videregående

Lengre og mer variert praksis er blant endringene i den nye femårige mastergraden for grunnskolelærere som starter opp høsten 2017.

Antall praksisdager blir økt fra 100 til 110, pluss fem dagers observasjonspraksis. Lærerne på barnetrinnet skal ha fem dagers praksis i barnehage, og lærere på 5. til 10. trinn skal ta deler av praksisen på videregående skole.

– Ved å gi fremtidige lærere praksis i barnehagen, kan vi forberede dem på å gi førsteklassingene en trygg og god start på skolen, mener kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Ifølge rammeplanen for den femårige lærerutdanningen kan lærerstudentenes masteroppgave ta utgangspunkt i et undervisningsfag eller i pedagogikk. Alle oppgavene må knyttes til jobben som lærer.

– Nyutdannede lærere skal ha med seg nok faglig tyngde til å kunne være kritiske, stille spørsmål og reflektere over egen undervisning. De skal være oppdatert på relevant forskning og være i stand til å prøve ut nye undervisningsmetoder i klasserommet, sier Isaksen.

– Altfor mange norske elever går i dag ut av skolen uten å kunne lese, skrive og regne godt nok. Læreren er nøkkelen for å snu denne utviklingen, sier han. (NTB)